Til symposiet ’Truth & Film’ på Den Danske Filmskole vil en række førende internationale filminstruktører kaste lys over filmisk troværdighed i en verden, hvor tilslutningen til de traditionelle medier skranter. Sammen vil de kortlægge nye veje for, hvordan vi kan tage mere aktiv del i vores omverden og bedre forstå de udfordringer, vi står overfor.

Med sociale medier, live-streamet massevold og AI-genereret misinformation er vi på vej ind i en helt ny medievirkelighed. Billedet skildrer ikke længere kun den omgivende verden, men er i lige så høj grad med til at udstikke retningen for, hvor den verden er på vej hen. Vi står over for en sandhedskrise, hvor vi bombarderes dagligt med sensationelt og polariserende indhold, der truer med at begrænse og indsnævre vores nysgerrighed og forståelse af verden omkring os. Hvad betyder den udvikling for filmkunsten, og hvilken rolle kan og bør film indtage i denne nye kontekst?

For at svare på de spørgsmål har Den Danske Filmskole inviteret en perlerække af internationale filminstruktører til et stort weekendsymposium fra d. 22.-23. juni.

Mød bl.a. den dobbelt Oscar-nominerede Kaouther Ben Hania (‘Four Daughters’), ‘The Man who Sold His Skin’), den dobbelte Cannes-vinder Cristian Mungiu (‘4 Months, 3 Weeks and 2 Days’, ‘R.M.N.’), Sundance-vinderne Kirsten Johnson (instruktør af ‘Cameraperson’ og fotograf på den Oscar-vindende ‘Citizen Four’) og Ra'anan Alexandrowicz (‘The Viewing Booth’, ‘The Law in These Parts’).

Derudover kan man opleve den fremtrædende videokunstner Yuri Ancarani (‘Atlantide’, ‘Il Popolo delle Donne’) og den prisbelønnede klipper, instruktør, producer og forfatter Tabitha Jackson, som for nylig har været direktør for Sundance Film Festival. Fælles for dem alle er, at de arbejder i de flydende grænselande mellem dokumentar og fiktion.

Og så nægter de alle at lade sig drukne i strømmen af misinformation, og sammen med dem opfordrer vi filmbranchen til at udfordre status quo og give nye bud på det, der gør film troværdige, risikovillige og relevante.

Lørdag den 22. juni

Kl. 9.30-10.00

Truth- & Artfulness - Keynote af Tabitha Jackson

Kl. 10.00-11.00