Kreativt lederskab i spilproduktioner

Kreativt lederskab er motoren, der driver alt fremad i spiludvikling. Er du ny i denne rolle, eller har du et par års erfaring, men aldrig rigtig haft muligheden for at reflektere over, hvad du gør, og hvorfor du gør det? Så er dette kursus noget for dig.

Kreativ ledelse af multidisciplinære hold i spilproduktioner er en kompleks opgave. Ledere skal arbejde tæt sammen med producere for at nå milepæle og tidsplaner, samarbejde med stakeholders for at sikre, at produktionen bevæger sig i den rigtige retning, og arbejde med teamet for at realisere kvalitet og underholdning.

Hvad lærer du?

Kurset har tre overskrifter:

  • Udvikling af dig
  • Udvikling af hold
  • Udvikling af projekter

Udvikling af dig

  • Vær en autentisk kreativ leder
  • Prioriterer din tid og fokus
  • Kommunikér klart og med impact

Udvikling af hold

  • Giv konstruktiv feedback på den rigtige måde
  • Byg teams, ikke projekter
  • Skab en designkultur
  • Fremme inklusion

Udvikling af projekter

  • Hjælp producere med at hjælpe dig
  • Forstå de grundlæggende faser i spilproduktion
  • Muligheder og udfordringer i distribueret og internationalt arbejde
  • Ship til tiden og den ønskede kvalitet

Program

d. 16. marts: 14:00–19:00 (efterfulgt af netværksmiddag)
d. 17. marts: 09:00–13:00
d. 27. april: 09:00–16:00
d. 28. april: 09:00–13:00
d. 29. maj: 09:00–16:00
d. 30. maj: 09:00 –13:00

Derudover: 2 x 1.5 times online sessioner, der er planlagt til at blive afholdt i maj og september.

Lørdag 16. marts: Intro

Kl. 14.00–19.00 efterfulgt af netværksmiddag

  • Velkommen.
  • Hvem er deltagerne?
  • Dagens mål: At alle deltagere definerer 3 læringsmål, som de vil arbejde med i løbet af dette kursus.
  • Kursusoversigt (alt, hvad I vil lære).
  • Netværksmiddag.
Søndag 17. marts: Det personlige og projektet

Kl. 09.00–13.00

Forstå dig selv
  • Personlighedstyper og ledelsestyper.
  • Grupperefleksion.
  • Kreativ ledelse: Almindelige faldgruber, dårlige vaner og episke fejl.
  • Gruppeøvelse.
  • Opsætning af mål for dig selv og din karriere.
  • Hvem er deltagerne? (Runde 2).
  • Hvem er I, og hvorfor er I her?
Projektet
  • Forstå grundprincipperne.
  • Faserne af spiludvikling og rollen som kreativ ledelse.
  • Øvelse: Mini post mortems (evaluering efter afslutning af projekt).
  • Organiseringen af spiludvikling: Roller og ansvarsområder.
  • Øvelse: Kortlægning af din nuværende arbejdsstruktur.
Lørdag 27. april: Holdet og det personlige

Kl. 9.00–16.00

Holdet
  • Panel med 3-4 erfarne kreative ledere.
  • Enkeltmøder og opbygning af personlige relationer.
  • Karriereudvikling og opbygning af designere.
  • Ansættelse, afskedigelse og opbygning af et team.
  • Fremme og pleje af en kultur.
Det personlige
  • Mentorordning.
  • Deltagerne parres med mentorer i grupper af 3-4, og eftermiddagen vil blive brugt på gruppe-mentorsessioner med refleksion over personlige læringsmål.
Søndag 28. april: Projektet

Kl. 9.00–13.00

  • Fremhæv din indre producer.
  • Projektplanlægning 101.
  • Internationalt samarbejde og distribuerede teams.
  • Kvalitet.
  • Brug QA på den rigtige måde.
  • Brug ekstern testning på den rigtige måde.
  • Lancér spil på den rigtige måde.
Maj: Online gruppe-mentorsession

Online gruppe-mentorsession.

Lørdag 25. maj: Holdet og det personlige

Kl. 9.00–16.00

Holdet
  • Skab en feedbackkultur.
  • Navigér mellem interessenterne for feedback og konteksterne for feedback.
  • Giv feedback på den rigtige måde.
  • Feedback-øvelse.
  • Få feedback på den rigtige måde.
  • Grupperefleksion.
Det personlige
  • Vær en autentisk kreativ leder.
  • Skab tillid og inspiration.
  • Skab en designkultur.
  • Vær en multiplikator for holdet.
Søndag 26. maj: Opsamling & refleksion

Kl. 9.00–13.00

  • Refleksion over din udvikling og kurset.
  • Hvem er deltagerne? (Runde 3).
  • Hvad har du lært?
  • Evaluering af kurset - hvordan kan vi gøre det bedre?
  • Hvad er næste skridt? Uddybning af dine mål.
September: Fælles online session

Opfølgning af mål.

OBS: Kurset vil blive afholdt på engelsk.

Hvem er kurset for?

Dette kursus er for kreative ledere i spilproduktioner, dem der ofte definerer "the what". De kan kaldes lead designere, product owners, instruktører eller noget helt andet; det fælles træk er, at de har kreativt ansvar for et spil eller en større oplevelse inden for spillet, og de leder et team for at nå disse kreative mål.

Nødvendig erfaring:

  • Har shippet mindst ét professionelt spil i en kreativ/designfunktion (eller tilsvarende erfaring fra et live-spil).
  • Arbejder i øjeblikket i en position med kreativ ledelse, såsom lead designer, product owner eller instruktør.

Grunden til, at vi kræver erfaring fra deltagerne, er, at størstedelen af læringen i kurset kommer fra refleksion over egen praksis fra feedback og perspektiver, der deles af andre deltagere.

Ansøgningsproces

Send en halv sides motiveret ansøgning sammen med et CV med relevant erhvervserfaring til efteruddannelsen@filmskolen.dk senest d. 6. marts.

For yderligere spørgsmål, kontakt

Ene Rasmussen.jpeg
Ene Katrine RasmussenBranche- og efteruddannelseschef20 47 02 90ekr@filmskolen.dk

I samarbejde med

Undervisere