Til symposiet ’Truth & Film’ på Den Danske Filmskole vil en række førende internationale filminstruktører kaste lys over filmisk troværdighed i en verden, hvor tilslutningen til de traditionelle medier skranter. Sammen vil de kortlægge nye veje for, hvordan vi kan tage mere aktiv del i vores omverden og bedre forstå de udfordringer, vi står overfor.

Med sociale medier, live-streamet massevold og AI-genereret misinformation er vi på vej ind i en helt ny medievirkelighed. Billedet skildrer ikke længere kun den omgivende verden, men er i lige så høj grad med til at udstikke retningen for, hvor den verden er på vej hen. Vi står over for en sandhedskrise, hvor vi bombarderes dagligt med sensationelt og polariserende indhold, der truer med at begrænse og indsnævre vores nysgerrighed og forståelse af verden omkring os. Hvad betyder den udvikling for filmkunsten, og hvilken rolle kan og bør film indtage i denne nye kontekst?

For at svare på de spørgsmål har Den Danske Filmskole inviteret en perlerække af internationale filminstruktører til et stort weekendsymposium fra d. 22.-23. juni.

Mød bl.a. den dobbelt Oscar-nominerede Kaouther Ben Hania (‘Four Daughters’), ‘The Man who Sold His Skin’), den dobbelte Cannes-vinder Cristian Mungiu (‘4 Months, 3 Weeks and 2 Days’, ‘R.M.N.’), Sundance-vinderne Kirsten Johnson (instruktør af ‘Cameraperson’ og fotograf på den Oscar-vindende ‘Citizen Four’) og Ra'anan Alexandrowicz (‘The Viewing Booth’, ‘The Law in These Parts’).

Derudover kan man opleve den fremtrædende videokunstner Yuri Ancarani (‘Atlantide’, ‘Il Popolo delle Donne’) og den prisbelønnede klipper, instruktør, producer og forfatter Tabitha Jackson, som for nylig har været direktør for Sundance Film Festival. Fælles for dem alle er, at de arbejder i de flydende grænselande mellem dokumentar og fiktion.

Og så nægter de alle at lade sig drukne i strømmen af misinformation, og sammen med dem opfordrer vi filmbranchen til at udfordre status quo og give nye bud på det, der gør film troværdige, risikovillige og relevante.

Lørdag den 22. juni

Kl. 9:30-10:00

Truth- & Artfulness - Keynote af Tabitha Jackson

Kl. 10:00-11:00

Truth by All (Cinema) Means - Kaouther Ben Hania interviewet af Tabitha Jackson

Kaouther Ben Hania og Tabitha Jackson er begge branchepionerer, selvom de er repræsentanter for hver sit led i filmens forsyningskæde.
Og når vi åbner symposiet denne lørdag er det med en inspirerende samtale mellem de to profiler, hvor de vil diskutere Ben Hanias praksis, og hvordan hun tilgår filmmediet. Sammen vil de to gøre os klogere på, hvordan man fortæller historier fra samfundets marginer, det usynliges arena, og hvordan man bruger den levede erfaring til at skabe medrivende fortællinger, der, som i Ben Hanias tilfælde, går sin sejrsgang rundt om i de europæiske biografer.

Kl. 11:00-11:30

Kaffepause

Kl. 11:30-12:30

(Re)Claiming History - Cristian Mungiu interviewet af Kaouther Ben Hania

Rumænske Cristian Mungiu er manden bag guldpalmevinderen '4 Months, 3 Weeks and 2 Days', og denne lørdag interviewes han af en anden sværvægter, nemlig den biografaktuelle Kaouther Ben Hania, som var den første arabiske kvinde til at nomineres til en Oscar for 'The Man Who Sold His Skin'.

De vil udvide vores forståelse af deres respektive film og filmskabernes drivkraft efter at give nuancerede og personlige perspektiver på vigtige politiske, sociale og historiske forviklinger.

Kl. 12:30-13:30

Frokost

Kl. 13:30-14:30

Speaking (through) Images - Kirsten Johnson interviewet af Cristian Mungiu

Den prisvindende dokumentarist Kirsten Johnson har været fotograf på mere end 80 film, men du kender hende garanteret bedst som instruktøren bag Sundance-vinderen 'Cameraperson' og Emmy-vinderen 'Dick Johnson is Dead'.

Og når Cristian Mungiu interviewer hende denne lørdag, bliver det med et særligt fokus på visuel fortællekraft og filmbilledets troværdighed. For hvad sker der i spændingsfeltet mellem kunstens etiske forordninger og det personlige filmsprog? Hvordan kan visuelle narrativer manipuleres med? Og hvad har emner som erindring og repræsentation med billedets nuværende troværdighedskrise at gøre?

Kl. 14:30-15:30

The Act of Watching - Ra’anan Alexandrowicz interviewet af Kirsten Johnson

Kirsten Johnson får dog også mulighed for at stille spørgsmål i stedet for blot at besvare dem.

Her interviewer hun instruktør Ra'anan Alexandrowicz om, hvilken rolle for filmisk troværdighed vi hver især spiller som beskuere. Alexandrowicz' film 'The Law in These Parts' og 'The Viewing Booth' skabte begge polemik, da de blev vist på festivaler i både Cannes, Sundance og Toronto, og denne eftermiddag udforsker de to filmskabere, hvordan vi fortolker og forbinder os følelsesmæssigt til visuelle fortællinger.

Kl. 15:30-16:00

Kaffepause

Kl. 16:00-17:30

Unreal in the Real - Yuri Ancarani interviewet af Ra’anan Alexandrowicz

Ancaranis særegne visuelle stil har en tendens til at sløre grænserne mellem virkelighed og fantasi, og hans film udvider derigennem vores alles forståelse af autenticitet overfor repræsentation. Med en baggrund indenfor billedkunsten, minder også Ancaranis filmkunst om et lærred, hvor han overlader publikum med den frihed - og ansvar - at finde ud af, hvad de kan stole på.

Og når han interviewes af Ra'anan Alexandrowicz, hvis værker også kredser om perspektiver og nye måder at interagere med publikum på, kommer vi utvivlsomt til at blive klogere på den glatte virkelighed og mødet mellem billede og beskuer.

Kl. 17:30-18:00

Drinks

Kl. 18:30

Fællesspisning på Filmskolen (middag tilkøbes separat)

Søndag den 23. juni

Kl. 9:30-11:00

Making Meaningful Images (for late 2020s) - Paneldebat med publikumsinteraktion og Kaouther Ben Hania, Ra’anan Alexandrowicz og Tabitha Jackson

Kl. 11:00-11:30

Kaffepause

Kl. 11:30-13:00

How to Make us Trusted? - Paneldebat med publikumsinteraktion og Yuri Ancarani, Cristian Mungiu og Kirsten Johnson

I samarbejde med

Mød

For yderligere spørgsmål, kontakt

Ene Rasmussen.jpeg
Ene Katrine RasmussenBranche- og efteruddannelseschef20 47 02 90ekr@filmskolen.dk