Kunsten at adaptere en bog

Mange af de film, vi ser, er baseret på bøger, selvom film og litteratur er vidt forskellige i deres udtryk. Men hvordan overfører vi som manuskriptforfattere og instruktører bogens gode historie til film og serier? Der er ikke én skudsikker metode, men en ting er sikkert: Det kræver øvelse. På kurset ser vi eksempler på adaptioner, og vi prøver kræfter med noveller, som vi baserer et kort filmmanuskript på.

Film fortælles med billeder og lyd. Litteratur skrives med bogstaver, der danner ord og skaber sammenhæng og fortælling. Lige fra filmens begyndelse har de to udtryksformer været tæt forbundne; flere tidlige stumfilm var spartanske og korte adaptationer af litterære værker. Og utallige gode og mindre gode film har lige siden haft noveller og romaner (og måske en meget sjælden gang digte) som forlæg.

Der er filmatiseringer af kendte romaner, hvor filmskabernes opgave har været at overføre en handling næsten en til en (f.eks. Harry Potter-serien; Ringenes Herre), og der er de film, hvor instruktører og manuskriptforfattere har brugt mere ukendte tekster som afsæt til at skabe et helt selvstændigt værk (f.eks. Psycho; Der var engang en dreng – som fik en lillesøster med vinger). Og så er der alle dem midt imellem (f.eks. Afdeling Q-serien, der er adaptationer af kendte bøger, hvor filmhandlingen afviger fra forlæggets).

Ofte hører vi bemærkningen: ”Men bogen var bedre”. Til gengæld har filmen og tv-serien mulighed for at nå langt længere ud end bøgerne. Det er sjovt, udfordrende, krævende, ekstremt frustrerende og af og til virkelig lykkeligt at arbejde med adaptationer. På de få dage, vi har sammen, vil vi identificere forskellige typer af adaptationer, høre om processer og erfaringer – og selv skrive et kort filmmanuskript, baseret på en novelle.

Kurset består af først to dages indføring i kunsten at adaptere en bog med film- og litteratureksempler og besøg af gæsteunderviser. Efter en måneds skrivepause vil der være to dages reading, hvor vi læser manuskripter og giver konstruktiv kritik.

Program

12/03/26 + 19/03/26: Introduktion, filmeksempler, introduktion til lille øvelse. Indføring i at adaptere en bog.

17/04/26 + 23/04/26: Skrivning, reading og konstruktiv kritik.

Hvem er kurset for?

Kurset er rettet mod manuskriptforfattere, forfattere og skrivende instruktører.

Ansøgningsproces

Du bedes sende en motiveret ansøgning sammen med et CV til efteruddannelsen@filmskolen.dk senest d. 12. februar 2026.

Husk, at kursusdeltagere, der arbejder professionelt inden for den danske filmbranche, kan ansøge Filminstituttets støttepulje til efteruddannelse og kompetenceudvikling. Støtteordningen henvender sig til personer, der arbejder eller har arbejdet professionelt inden for den danske filmbranche, samt personer som har opnået relevant uddannelse inden for filmproduktion eller filmbranchen. Puljen støtter kursusgebyr på op til DKK 25.000. Næste deadline er d. 4. februar 2026. Læs mere her.

For yderligere spørgsmål, kontakt

Ene Katrine RasmussenBranche- og efteruddannelseschef20 47 02 90ekr@filmskolen.dk

Mød: