28. okt. 2022

Open Call: Nyt residency-program for unge producere

jorge-bermudez-1COZCCoSCY4-unsplash.jpeg

Er du ung producer i begyndelsen af din karriere? Kunne du tænke dig at besøge flere lande, deltage i internationale filmfestivaler og blive klogere på globale finansieringsmuligheder og produktionsstandarder? Den Danske Filmskole arrangerer i samarbejde med Det Danske Filminstitut, MOIN Filmfond, SODEC og den Hollandske Filmfond et residency-forløb for næste generation af unge producere, der ønsker at udfordre deres faglighed, globale udsyn og skabe stærke netværk på tværs af Europa og Canada.

En producers jobbeskrivelse er under drastisk forandring i disse år. Traditionelle forretningsmodeller ændres og transformeres. Branchekravene er højere end nogensinde før og parametrene for at slå igennem er anderledes end for blot få år siden.

For at imødekomme nutidens og fremtidens globale produktionslandskab, er Den Danske Filmskole og Det Danske Filminstitut gået sammen med den regionale filmfond i Hamborg, MOIN, Den Hollandske Filmfond og SODEC i Canada om recidency-forløbet, Port of Production Recidency, for unge producere med det formål at styrke deltagernes forståelse for internationale samarbejder, finansieringsmuligheder og produktionsstandarder i særligt de fire medvirkende lande.

Forløbet finder sted over 4 x 2 uger i København, Montreal, Hamborg og Amsterdam og inkluderer også (valgfri) deltagelse på filmfestivalerne CPH:DOX, Toronto Filmfestival (TIFF), Filmfest Hamburg og Rotterdam Filmfestival (IFFR) i forlængelse af de fire ophold.

Hvordan fungerer det?

Som udvalgt producer, vil du bo i de fire forskellige byer i 2-3 uger. Her vil du deltage i workshops og netværksarrangementer og møde lokale producere og kreative. Du vil også have mulighed for at besøge de internationale filmfestivaler, der finder sted i de respektive byer.

Som deltager vil du også fungere som en lokal vært i din egen by – i samarbejde med projektets værtsorganisationer – hvor du vil få ansvaret for at facilitere dele af programmet. Dette inkluderer bl.a. organisering af netværksmøder og vidensdeling, så de øvrige deltagere får indblik i dit eget lands nationale filmlandskab. Alle omkostninger vil blive dækket af de fire organisationer.

Det første ophold starter i København i marts 2023. Andet ophold finder sted i slut august/start september 2023 i Montreal. Tredje ophold afholdes i oktober 2023 i Hamborg, og sidste ophold afholdes i Amsterdam i januar 2024.

Hvem kan ansøge?

Alle producere, der har produceret mindst 1 og max 3 fiksionsspillefilm med distribution i eget land kan søge om at blive en del af programmet.

Du kan ansøge frem til den 30. november 2022. Ansøgning skal sendes til Ene Rasmussen på mail ekr@filmskolen.dk

Ansøgningen skal indeholde følgende

For spørgsmål, kontakt