26. aug. 2022

Picture This er tilbage på Filmskolen under overskriften: From Novelty to Reality

2022_0046_14.jpg

PICTURE THIS_ har siden 2017 samlet den danske film-, tv- og spilbranche til samtalen om, hvilken betydning ny teknologi og virtuelle produktionsmetoder har for fremtidens filmiske fortællinger. Den 13. oktober vender endagskonferencen tilbage på Filmskolen og stiller skarpt på den uafhængige filmbranche i Norden og Europa – under overskriften ’Exploring Virtual Production for Europe: From Novelty to Reality’.

Virtual Production er uden tvivl en af de teknologier, der har revolutionerede film- og tv-branchen mest inden for de seneste 10 år. Det er ikke længere kun forbeholdt store Hollywood-produktioner, men har også fundet vej til de mindre, uafhængige produktionsmiljøer rundt om i hele Europa – også herhjemme.

“Da Nordisk Film Fonden initierede Picture This for seks år siden, var det en udfordring at finde filmeksempler, der brugte virtuelle produktionsmetoder. Der var kun amerikanske blockbusters, men ingen fra vores del af verdenen. I dag er Virtual Production blevet langt mere udbredt, og på årets konference glæder vi os til at præsentere og dele erfaringer fra en lang række nordiske film. I Nordisk Film Fonden er vi dedikeret til at inspirere nye talenter til at omfavne nye teknologiske muligheder for at fremme en stærk, mangfoldig og førende nordisk filmkultur”, siger Allan Mathson Hansen, administrerende direktør i Nordisk Film på vegne af Nordisk Film Fonden.

På PICTURE THIS_22 stiller vi spørgsmålet, om Virtual Production endelig er gået fra nyhed til virkelighed, når vi undersøger, hvilken betydning og hvilke muligheder, virtuelle produktionsmetoder har for den uafhængige filmbranche i Norden og andre europæiske filmlande.

Under overskriften ’Exploring Virtual Production for Europe: From Novelty to Reality’ byder endagskonferencen på et tætpakket program med internationale talere, kreative og brancheeksperter, der vil dele ud af deres førstehåndserfaringer gennem keynotes, firesides, casestudier og hands-on-sessioner.

2022 udgaven af PICTURE THIS_ er kurateret af techentreprenør og film- og mediestrateg, Sten-Kristian Saluveer (Storytek Innovation & Venture Studio, Marché du Film – Cannes NEXT).

PICTURE THIS_ er initieret og finansieret af Nordisk Film Fonden og organiseret af Den Danske Filmskole i samarbejde med Filmværkstedet København og Aalborg Universitet.