NORD – New Nordic Voices

Nord er et ambitiøst samarbejdsprojekt mellem filmskolerne i Danmark, Sverige og Norge, støttet af A.P. Møller Fonden. Samarbejdet er initieret i foråret 2022 af Den Danske Filmskole, og løber i første omgang over en treårig udviklingsperiode frem til efteråret 2024, med den klare forventning at skabe et blivende samarbejde på tværs af de tre filmskoler og på sigt med de øvrige filmskoler i resten af Norden.

Projektet har til formål at fremme nye, stærke nordiske fortællere og består således af møder mellem studerende fra de tre skolers manuskript-, producer- og instruktørlinje. Hvert møde består af undervisnings- og udviklingsworkshops samt et gennemgående seminar under overskriften ’Nordisk Tænketank,’ hvor en bred vifte af inviterede oplægsholdere fra forskellige fagfelter som litteratur, kunst, film, forskning og politik hver gang bidrager til at skærpe diskussionen og forståelsen af den nordiske kultur og samtid.

20221028_Filmskolen_Nord_FotosMaltheIvarsson_0214.jpg
Christian Ulloriaq Jeppesen, journalist og podcast-skaber, talte på seminaret 'Nordisk Tænketank', der blev afholdt på Den Danske Filmskole 27. oktober 2022. Foto: Malthe Folke Ivarsson
20221028_Filmskolen_Nord_FotosMaltheIvarsson_0004.jpg
Folketingspolitiker fra SF Halime Oguz i samtale med tidligere filmkonsulent Silje Riise Næss. Foto: Malthe Folke Ivarsson
20221028_Filmskolen_Nord_FotosMaltheIvarsson_0165.jpg
Ph.d.-kandidat ved Københavns Universitet Tobias Heide-Jørgensen. Foto: Matlhe Folke Ivarsson

I Norden er der en lang og stærk tradition for at udvikle sammen. Internationalt anerkendte og kritikeroste film og tv-serier som ’Broen’, ’Scandinavian Star’, ’Triangle of Sadness’ og ’Verdens værste menneske’ er alle resultater af samarbejder på tværs af landene, både når det kommer til kunstnerisk udvikling, produktion og finansiering. Denne tradition ønsker de tre filmskoler at udvikle og styrke yderligere ved at sætte fokus på Norden, fællesskab og fremtidens fortællinger og diskutere, udfordre og videreudvikle det nordiske fællesskab. På sigt er det ambitionen, at det nordiske samarbejde skal finde vej ind i produktionsmiljøerne og på skærmene.

De tre filmskoler, der deltager i projektet, er Den Danske Filmskole, Den Norske Filmskolen og Institutionen för Film och Media ved Stockholms Konstnärliga Högskola.

Projektet består af følgende:

• NORD I: Workshop og Nordisk Tænketank I: København, efterår 2022
  • NORD II: Workshop og Nordisk Tænketank II: Lillehammer, forår 2023
  • NORD III: Workshop og Nordisk Tænketank III: Stockholm, efterår 2023
  • NORD IIII: Konceptudvikling: forår 2024
  • NORD IIIII: sensommer 2024
20221028_Filmskolen_Nord_FotosMaltheIvarsson_0208.jpg
Silje Riise Næss, tidligere filmkonsulent og kurator af seminaret 'Nordisk Tænketank'. Foto: Malthe Folke Ivarsson