13. okt. 2022

Filmskolen får ny visuel identitet

Website newsheader 1920x1080-1.png

Identiteten er udviklet over det seneste halve år i samarbejde med det danske brandstudio Barkas og skal markere en ny tid og vision for Filmskolen.

Den Danske Filmskole har siden sidste efterår været i gang med et ambitiøst strategisk udviklingsarbejde for at definere skolens fremtidige rolle og kernefortælling. Hvilken rolle har skolen i en globaliseret tid, hvor meget er i markant forandring, ikke mindst filmen som kunstart, magtbalancen mellem offentlig og privat finansiering og nye generationer af publikummer med ændrede krav og vaner? Med andre ord, hvordan udvikler man en skole, der på relevant vis er en del af sin tid?

Som led i det arbejde, har Filmskolen i det seneste halve år samarbejdet med det unge, danske brandstudio Barkas om at udvikle en ny visuel identitet med nyt logo og hjemmeside. Målet har været et visuelt udtryk, der både kan reflektere en ny vision for Filmskolen og samtidig omfavne den arv og historie, skolen bygger på. Det fortæller rektor, Tine Fischer.

Filmkskolen_logo_grid.gif
Filmskolen_logo_respektafstand.jpg

“Filmskolen har ikke fornyet sit visuelle udtryk i mange år. Det har været en afgørende vigtig del af strategiarbejdet at åbne skolens kommunikation op og herunder udvikle en tydelig og tidssvarende identitet, som både kan reflektere det unge, levende talent, der går her og samtidig balancere skolens tradition og historisk vigtige rolle. Sammen med ansatte og studerende, er Filmskolen på vej ind i en ny tid med nye ambitioner om at være internationalt førende, dagsordensættende og åben for både branche, kommende studerende og den brede kulturinteresserede offentlighed. Og det skal en visuel identitet kunne afspejle og understøtte.”

Filmskolens nye visuelle identitet er bygget op omkring et modulært grid-system med en kraftig farvepalette og et dynamisk logo, som løser den praktiske sprogudfordring med et navn på dansk og engelsk. Inspirationen er hentet i filmsproget og fra andre internationalt anerkendte kulturinstitutioner og kunstskoler.

Filmskolen-POSTER-02.jpg
designguide1.gif

Kreativ direktør hos Barkas, Mike Wittrup, uddyber tankerne og ideen bag.

"Udgangspunktet for vores arbejde springer ud af det udviklingsarbejde, som Filmskolen har været igennem. Vi har forsøgt at skabe et åbent og inviterende udtryk, som forhåbentligt kan gøre flere nysgerrige på Filmskolen og hvad skolen kan tilbyde, også udover de klassiske uddannelser. Derudover har det været vigtigt at skabe en identitet, der kommunikerer proces og bevægelse, fordi film er levende billeder og som elev er man hele tiden i proces og bevægelse. Vi havde en ambition fra starten om at finde en klar og tydelig ide, den fandt vi inspiration til i filmklipning og timelines fra klippeprogrammer. Idéen har udfoldet en dynamisk og farverig identitet, baseret på et modulært system, der gør identiteten let og fleksibel at arbejde med og sikrer et konsistent udtryk der aldrig bliver statisk. "

Filmskolen-logo.gif
Filmskolen_stories.gif

Barkas var et ud af i alt tre bureauer, der var inviteret til at byde på opgaven, som de vandt med et overbevisende pitch tilbage i januar. Siden har de arbejdet på at udvikle identiteten i tæt samarbejde med et kernehold fra Filmskolen. Fra i dag kan Filmskolens nye visuelle identitet opleves på hjemmesiden og skolens sociale medier.

Pressemateriale_Filmskolen_05.jpg
Filmskolen-Præsentere2.gif