14. jun. 2021

Afgangsfilm udtaget til filmfestivalen i Cannes

FRIE+MÆND_Still_5.jpg

Det er netop offentliggjort, at en af årets afgangsfilm fra Den Danske Filmskole er udtaget til filmfestivalen i Cannes. FRIE MÆND hedder filmen, som er instrueret af Óskar Kristinn Vignisson. Afgangsfilmen er en komedie om frihed og venskab med Nicolai Jørgensen, Anton Hjejle, Søren Malling og Henrik Birch på rollelisten.

FRIE MÆND skal konkurrere med 15 andre film fra hele verden i sideprogrammet Cinéfondation – et særligt program for filmskole- og debutfilm, skabt for at inspirere og støtte den næste generation af internationale filmskabere. Vinderen af Cinéfondation er garanteret en udtagelse til hovedkonkurrencen i Cannes med sin første spillefilm. Med udtagelsen til Cannes er det første gang i 18 år, at en fiktionsfilm fra Den Danske Filmskole er udtaget til verdens mest prestigefyldte filmfestival!

Instruktør Óskar Kristinn Vignisson siger om udtagelsen:

Da jeg modtog nyheden begyndte min kæreste og jeg at danse rundt i vores lille lejlighed. Jeg er både ydmyg, rørt og stolt over, at Cannes kan lide vores film. De sidste fire år på Filmskolen har været enormt krævende, men også meget givende, og jeg kunne selvfølgelig ikke have forestillet mig en bedre start på min, og resten af holdets filmkarrierer.
For mig er filmen en hyldest til venskab, og hvad det koster, når man vælger forskellige veje i livet. Det er et kærlighedsbrev til en ven, som jeg har haft det meste af livet, som nu bor i Tyskland, imens jeg bor i København. Jeg glæder mig til at vise filmen både for publikummet i Cannes, på Island og her i Danmark, og jeg håber, at folk vil tage godt imod den.

Filmfestivalen i Cannes afholdes i år for 74. gang fra den 6. juli til den 17. juli. Filmenes instruktør Óskar Kristinn Vignisson og producer Søs Thøstesen vil være til stede i Cannes for at repræsentere filmen.