8. sep. 2023

Afgangsstuderende modtager hovedprisen og Special Mention på Nordic Talents

Marlene Emilie Lyngstad og Carl Osbæck Adelkilde vinder hovedprisen Pitch Prize på Nordic Talents for deres kommende spillefilmprojekt ‘Cute’, mens Las Dyhrcrone modtager Special Mention for sin kommende hybridfilm ‘Medicated’. Alle tre tog afgang fra Filmskolen tidligere i sommer.

Hvert år samles den nordiske film- og tv-branche til Nordic Talents på Den Danske Filmskole, hvor afgangsstuderende fra filmskolerne rundt om i Norden pitcher helt nye, kommende projekter. Blandt årets 15 projekter, der var udtaget på tværs af fiktion, dokumentar og tv, var Filmskolen repræsenteret med hele 7 projekter fra tidligere afgangsstuderende.

Torsdag aften blev årets Nordic Talents så rundet af med en awardceremoni, hvor begge priser gik til afgangsstuderende fra Den Danske Filmskole. Hovedprisen Pitch Prize gik til instruktør Marlene Emilie Lyngstand og producer Carl Osbæck Adelkilde for deres spillefilmprojekt ‘Cute’. Med prisen fulgte også en kontantpræmie på 250.000 norske kroner til udviklingsstøtte, som blev uddelt af Nordisk Film & TV Fonden.

Juryen bestod af producer Maria Ekerhovd (Norge), filminstruktør Lone Scherfig (Danmark), Matti Paunio (Finland) Head of Production hos Den Finske Filmfond, direktør for London Film School Neil Peplow (UK) og producer Anton Máni Svansson (Island).

Om motivationen sagde juryen:

“This is a bold and innovative take on an important and timely topic, presented by a director with a distinct voice. She and her team have a genuinely cinematic approach, revealing the hidden realities of both being an object and being objectified in a consumer world where cuteness frequently conceals cruelty. This is a story we have not seen before and that we are looking forward to watch on the big screen.”

Det hybride drama ‘Medicated’ skrevet og instrueret af Las Dyhrcrone, modtog Special Mention Prize og 50.000 norske kroner til udviklingsstøtte.

Om baggrunden for deres valg, udtalte juryen:

“We want to applaud a very ambitious and multifaceted project from a director with a great visual talent and strong will to explore identity in a true and authentic way. This [prize] is a contribution to go deeper into the characters and the experimental element of the story and to bring this relevant story to life.”

‘Medicated’ produceres af Daniel Mühlendorph og Robin Hounisen for Hyæne Film.

Foto: Torleif Hauge / NFTVF