26. feb. 2018

Anne Mette Thorhauge ny formand for DADIU

AnneMetteThorhauge.jpg

I dag den 27. februar 2018 er lektor Anne Mette Thorhauge tiltrådt som ny formand for styregruppen i DADIU, Danmarks Akademi for Interaktiv Underholdning. DADIU er et samarbejde mellem Den Danske Filmskole og en række uddannelser landet over, som tilbyder en fælles uddannelse indenfor spiludvikling. På posten efterfølger hun Finn Verner Jensen, Professor Emeritus fra Aalborg Universitet, som siden 2009 har været formand.

Anne Mette Thorhauge formand for Medierådet for børn og unge og er foredragsholder og debattør af digitale medier. Vi har stillet hende fire spørgsmål for at give et billede af, hvem hun er og hvad hun vil med DADIU:

Hvad er din baggrund?

"Jeg er lektor i kommunikation og IT ved Københavns Universitet, og så er jeg formand for Medierådet for børn og unge. Jeg var i sin tid, mens jeg skrev min PhD om computerspil, med til at grundlægge DADIU i sin helt oprindelige form, og har siden fulgt DADIUs udvikling tæt."

Nu er du ny styregruppeformand for DADIU. Hvad er det, DADIU kan?

"DADIU er et helt unikt samarbejde mellem universiteter og kunstskoler, jeg kender faktisk ikke til lignende eksempler. Uddannelsesforløbet, hvor studerende fra forskellige skoler og uddannelser skal arbejde sammen om at udvikle computerspil, giver de studerende konkret erfaring med komplekse innovationsprocesser og samarbejde på tværs af fagligheder. Noget der i høj grad efterlyses i dag. Samtidig danner DADIU et rum for eksperimenter og kreativitet, der kommer både uddannelserne, spilbranchen og de relaterede brancher til gode."

Hvad er din vision for DADIU?

"Min vision er at fastholde DADIU som et attraktivt uddannelsesforløb og som en god arbejdsplads for de tilknyttede medarbejdere. Herunder at styrke forholdet til de involverede uddannelsesinstitutioner og til spilbranchen. DADIU har gennem hele sit tolvårige liv haft et stærkt samarbejde med spilbranchen, som jeg ønsker at fastholde, fordi det holder os agile og i stand til løbende at orientere os imod de temaer og teknologiske landevindinger, der gør sig gældende på området, og indrette uddannelsen efter det."

DADIUs fokus er på digital, interaktiv underholdning. Hvor tror du, at den digitale visuelle industri i Danmark er på vej hen?

"Spilindustrien er en branche i konstant bevægelse og vækst. Der gælder både med hensyn til forretningsmodeller, tekniske løsninger og kreative udtryk. Alt tyder på, at denne udvikling vil fortsætte og at der er rum for udvikling og innovation i krydsfeltet mellem spilbranchen og relaterede brancher."