16. feb. 2023

Den Danske Filmskole ansætter nyt lærerteam på animationsuddannelsen

Fire stærke profiler fra spil- og animationsbranchen skal fremover varetage det kunstneriske og ledelsesmæssige ansvar for animationsuddannelsen på Den Danske Filmskole. Ansættelserne sker som led i Filmskolens strategi med at styrke skolens uddannelser gennem brede, stærke fagmiljøer.

Dorte Bengtson, Christian Ballund, Carina Randløv og Esben Toft Jacobsen er fra januar ansat som nyt faglærerteam på Filmskolens animationsinstruktøruddannelse og skal sammen i team udvikle uddannelsens kunstneriske faglighed og kvalitet. Hver i sær kommer de fra centrale positioner i spil- og animationsbranchen med erfaring inden for både billedkunst, klassisk animation og forskning, og vil sideløbende med deres læreransættelser bevare deres professionelle og aktive branchetilknytning.

De fire nye faglærere afløser Simon Jon Andreasen, der siden 2016 har været leder af animationsuddannelsen, men som har valgt at fratræde sin stilling for at dedikere sig til egen kunstnerisk forskning. Han fortsætter i rollen som akademileder for spilakademiet DADIU, der holder til på Filmskolen.

Om det kommende arbejde, udtaler det nye lærerteam:

”Som faglærerteam på animationslinjen er det vores ambition at uddanne nysgerrige, legende og stærke instruktørstemmer, der kan medvirke til en langsigtet, bæredygtig udvikling inden for animationsfilm, spil og nye medier. Vi mener, at en fornyelse af mediet bedst sker gennem nysgerrighed og vovemod, sikkert håndværk og stærke historier.

Vi vil øge forståelsen af instruktøren som en kreativ og kunstnerisk leder, der med afsæt i egen stemme kan forme og udfordre de samskabende processer og metoder, der skaber unikke, udfordrende og nyskabende værker.

Vi tror på et trygt og stimulerende arbejdsmiljø, som nødvendigt for at kunne udforske og udfolde egen kunstneriske stemme og praksis. Af den grund vil vi arbejde for, at der skabes et tillidsfuldt rum, hvor studerende trives og udvikler omsorg og interesse for hinanden. Hvor den studerende får lyst og mod til at eksperimentere og fejle, udfordre sig selv, sine medstuderende og os andre og ultimativt være i stand til at stole på sig selv, sin vision, sin intuition og sit hold."

Dorte Bengtson, Carina Randløv, Esben Toft Jacobsen og Christian Ballund er tiltrådt 3. januar.

Dorte Bengtson (1971)

Dorte Bengtson er uddannet animationsinstruktør fra Den Danske Filmskole i 2008 med afgangsfilmen ’Sylfidden’, som blev udtaget til festivalerne i Cannes og Annecy. Samme år modtog hun ANIS talentpris. Dorte spillefilmdebuterede med ’Vitello’ i 2018, hvor hun også debuterede med sin første tv-serie af samme navn. I 2020 modtog Dorte Pråsen-prisen for sit fortjenstfulde arbejde med produktion af film for børn og unge. Dorte har desuden undervist på Filmskolen, sidder i animationsjuryer, arbejder med talentudvikling under Open Workshop i Viborg, er næstforperson i Danske Filminstruktører og har bl.a. drevet en indsats, der sætter fokus på animationsinstruktøren, som ofte bliver klemt imellem støtteordninger, og kæmper for at sikre vores danske børnefilmskultur, retten til final cut og har iværksat en undersøgelse om hvorfor, der ikke produceres voksen-animation herhjemme.

Carina Randløv (1975)

Carina Randløv er uddannet animationsfilminstruktør fra Den Danske Filmskole i 2012 og autodidakt billedkunstner med en mangeårig praksis i bagagen, heriblandt 8 år i Berlin. Hun arbejder i spændingsfeltet mellem dokumentar, fiktion og animation og inddrager gerne konstruktion. Carina er optaget af det processuelle og fejlen. I 2022 afsluttede hun et stykke kunstnerisk forskning fra Den Danske Filmskole ’Skaber vi nok plads til fejlen i filmsystemet?’, der ledte videre til paneldebatten ’Har vi overset fejlens værdi i jagten på det nemme film-fix?’ Hun har blandt andet lavet filmene ’Det Uopnåelige’ (2016), ’Et Familieforetagende’ (2017) og er akkurat ved at lægge sidste hånd på dokumentarfilmen ’Farvel og Tak’.

Christian Ballund (1971)

Christian Ballund er uddannet animationsfilmsinstruktør fra Den Danske Filmskole i 2002, og har arbejdet med levende billeder og digital teknologi i snart 30 år, inden for bl.a. animation, VFX, interaktivt design og spil. Han har arbejdet i Danmark, Tyskland og på Balkan. I de seneste 10 år har han beskæftiget sig med uddannelse, herunder på Den Danske Filmskole og som leder af CADA Truemax, og har været medskaber af en række internationale forskningsprojekter indenfor bl.a. virtual production.

Esben Toft Jacobsen (1977)

Animationsinstruktør/skaber Esben Toft Jacobsen har en baggrund i computerspil og har arbejdet som animationsinstruktør og -skaber siden sin afgang fra Filmskolen i 2006. Hans primære fokus er projekter til børn og unge. Esben har skabt, instrueret og været medforfatter på to animerede spillefilm, ’Den Kæmpestore Bjørn’ (2011) og ’Rejsen til Fjerkongens Rige’ (2014), 3 sæsoner af den animerede tv-serie ’Kiwi & Strit’ (2016-2022) og arbejdet som skaber og visuel supervisor på Netflix serien ’The Rain’.