29. jun. 2023

Fiktionsinstruktøruddannelsen får nye faglærere

Fire nye faglærere, der alle kommer fra centrale positioner i film- og tv-branchen, skal fremover dele ansvaret for den kunstneriske og faglige udvikling af fiktionsinstruktøruddannelsen på Den Danske Filmskole.

Josefine Kirkeskov (Carmen Curlers, Lifeboat), Christina Rosendahl (Vores mand i Amerika, Idealisten), Janus Metz (Armadillo, Borg/McEnroe) og Rasmus Kloster Bro (Cutterhead) er fra 1. august ansat som nyt faglærerteam på Den Danske Filmskoles fiktionsinstruktøruddannelse. Det nye hold kommer med en markant erfaring og kunstnerisk bredde inden for både spillefilm, dokumentarfilm og serier i både dansk og international kontekst samt kompetencer inden for pædagogik, ledelse og kunstnerisk udvikling. Josefine Kirkeskov vil varetage den daglige ledelse af uddannelsen, mens de øvrige tre vil indgå i den løbende undervisning, vejledning og udvikling.

“Med ansættelsen af Filmskolens nye faglærerteam står fiktionsinstruktøruddannelsen i en kunstnerisk og branchemæssig usædvanlig stærk position. De fire faglærere hører, på hver deres felt, til blandt nogle af de absolut førende kapaciteter i branchen i dag. De er aktivt udøvende instruktører indenfor spillefilm, dokumentarfilm og serier, både herhjemme og internationalt. Ligesom de har markant erfaring i såvel kunstnerisk forskning, uddannelse og ikke mindst indgående forståelse for filmens rolle i et større samfundsperspektiv. Jeg glæder mig til at udvikle uddannelsen sammen med dem og ikke mindst placere skolen og de nye generationer i en central rolle i forhold til den markante udvikling, branchen undergår i disse år”, udtaler rektor Tine Fischer.

Om det kommende arbejde, udtaler det nye lærerteam:

”Det er med stor respekt og ydmyghed for den eksisterende skole og ikke mindst de kommende generationer af instruktører, at vi nu sætter os bag rattet for sammen at videreudvikle, lede og på kærlig vis nytænke Filmskolens fiktionsinstruktøruddannelse. Filmskolen står, som én af de vigtigste institutioner i dansk film, på skuldrene af en unik tradition, men instruktørfaget og branchen har de seneste år undergået en markant udvikling, og dét vil vi gerne være med til at styrke ved at placere både skolen og instruktøruddannelsen centralt i sin tid og i den branche, den er til for. Vi glæder os til at samarbejde på tværs, både nationalt og internationalt”.

Josefine Kirkeskov

Josefine Kirkeskov er uddannet fra Den Danske Filmskoles instruktørlinje i 2015 med afgangsfilmen ’Heaven’. Hun har bl.a. instrueret spillefilmen ’Lifeboat’ samt tv-serien ’The Rain’. Senest har hun været episodeinstruktør på tv-serien ’Carmen Curlers’, hvor hun bl.a. instruerede den omtalte sjette episode, der tager provinsserien til København i en homo-kærlighedshistorie, der bringer serien på niveau med de største internationale i samme genre. Kirkeskov tilhører én af sin generations mest markante stemmer.

Christina Rosendahl

Christina Rosendahl er uddannet filminstruktør fra Super16. Hun har instrueret flere spillefilm, senest ’Vores Mand i Amerika’ (2020) og ’Idealisten’ (2015) samt dokumentarfilmen ’Vold i kærlighedens navn’ (2018). Christina Rosendahl har været forkvinde for Danske Filminstruktører fra 2014-2022 og er nu bestyrelsesleder i Kulturens Analyseinstitut. Hun arbejder for tiden med kreativitetsforsker Lars Geer Hammershøj på et KUV-projekt om Rosendahl Metoden på Den Danske Filmskole. Hun er ligeledes i gang med arbejdet på sin nyeste spillefilm ’Fuld af kærlighed’.

Janus Metz

Janus Metz er uddannet Cand.comm fra RUC med speciale i etnografisk film og den antropologiske films historie. Han startede som dokumentarist og fik sit danske gennembrud med dobbeltportrættet ’Fra Thailand til Thy’ og ’Fra Thy til Thailand’ i 2008. Siden fulgte ’Armadillo’ (2010) om de danske soldater i Afghanistan, der gik verden rundt og bl.a. vandt pris på Cannes, London Film Festival og en Emmy. Han har instrueret afsnit af anmelderroste, internationale tv-serier som ’True Detective’, ’ZeroZeroZero’ og ’StarWars – Andor’ for HBO, Amazon og Disney og han har instrueret internationale spillefilm som ’Borg/McEnroe’ (2017) og ’All The Old Knives’ (2022). Metz har desuden undervist på filmskoler i England og Holland.

Rasmus Kloster Bro

Rasmus Kloster Bro er filminstruktør og manuskriptforfatter, uddannet fra Super16 i 2012. Rasmus spillefilmdebuterede i 2019 med den Bodil- og Robert-nominerede ’Cutterhead’, en thriller optaget på location i det Københavnske metrobyggeri. Han har også lavet dokumentarfilm, radiodrama og installationskunst og har været gæstelærer på Den Danske Filmskole siden 2015. Her udfører Rasmus desuden praksisbaseret research og kunstnerisk vidensproduktion om cinematisk skitsering og udvikling. Rasmus har siddet i Danske Filminstruktørers bestyrelse siden 2015 og som forperson siden 2022. Yderligere er Rasmus forperson for Rådet for Spillefilm på DFI.