20. apr. 2023

Filmskolen præsenterer offentligt kulturprogram og følger op med festival i juni

En kurateret film- og talkserie af forfatter og digter Haidar Ansari om underklassen i kunst, er spydspidsen i det kulturprogram, Filmskolen netop har lanceret, som strækker sig over hele 2023. Flere arrangementer kommer til løbende og i juni følges programmet op af en ny festival, der har nyt filmtalent og årets afgangsstuderende som omdrejningspunkt.

Med et ønske om at åbne Filmskolen for sin omverden og bidrage til en aktiv filmkultur, har Den Danske Filmskole lanceret et nyt, offentligt kulturprogram under banneret ’Filmklub’. I løbet af hele 2023 vil filmklubben præsentere filmvisninger, debatter og samtaler, der udvider Filmskolens sociale rum og giver nye perspektiver på kunstneriske og samfundsaktuelle dagsordener.

“Filmskolen har et stort kulturelt ansvar for at være til stede i offentligheden og bidrage til et mere inkluderende og mangfoldigt samfund. Derfor er det afgørende vigtigt, at Filmskolen ikke føles som et lukket land kun for de indviede få. Filmskolen skal helt grundlæggende være et samlingssted, både for nyt talent, for den etablerede film- og tv-branche og for alle kulturinteresserede unge mennesker fra alle dele af landet. Derfor tager vi nu et stort skridt i den retning og åbner skolen op med offentlige filmvisninger, sociale arrangementer og debatter i et fast, tilbagevendende kulturprogram”, udtaler rektor Tine Fischer.

Et af højdepunkterne i det netop offentliggjorte program er film- og talkserien ’Institutionaliseret’, kurateret og tilrettelagt i samarbejde med digter og forfatter Haidar Ansari. Med udgangspunkt i seks udvalgte film og temaer, har Ansari inviteret en række kunstnere, forfattere, meningsdannere og eksperter til at diskutere institutionalisering i kunsten fra et klasseperspektiv. Blandt gæsterne er forfatterkollegaerne Morten Pape og Peter Øvig Knudsen samt musiker Sandra Hussein.

“Kunst, der udspringer fra de nedre samfundslag er i kæmpe opblomstring disse år, både i litteraturen, i filmen og i musikken, hvilket til dels skyldes underklassens eget initiativ, men i ligeså høj grad, at flere og flere kulturinstitutioner er blevet opmærksomme på vigtigheden i at arbejde med diversitet og repræsentation. Dog kæmper flere kunstskoler og -institutioner stadig med en lav grad af social mobilitet. Som et ungt menneske, der er opvokset langt fra Københavns kreative klasse kan det være svært at forestille sig overhovedet at søge ind på en kunstskole. Med film- og talkserien ‘Institutionaliseret’ håber jeg, at jeg sammen med Filmskolen og Gyldendal kan være med til at rykke nogle unge mennesker, i første omgang ved at skabe synlighed omkring kunst, der udspringer fra andre steder end den øvre middelklasse”, siger Haidar Ansari.

Serien præsenteres i samarbejde med Gyldendal og er støttet af Børnesagens Fællesråd, der til hvert arrangement har 15 fribilletter, som de stiller til rådighed for udsatte børn og unge.

May el-Toukhy, Lone Scherfig og Michael Noer giver alle tre en masterclass på Filmskolen senere i efteråret.
Ulaa Salim kan inden premieren på 'For evigt' opleves i samtale med Christoffer Boe om at skabe globale fortællinger, der resonerer med samtiden.

Lange samtaler med dansk films store og nye stemmer

Filmskolens ‘Filmklub’ byder også på lange samtaler med dansk films mest toneangivende stemmer – både dem, der har banet vejen for dansk films internationale succes og dem, der rykker filmverdenen i dag og i morgen. Lone Scherfig, May el-Toukhy og Michael Noer, der alle har slået bredt igennem herhjemme og internationalt med anerkendte værker, som ’Italiensk for begyndere’, ’Dronningen’ og ’Nordvest’, kan opleves i masterclasses om deres karriere, arbejdsmetoder og kreative udviklingsproces.

Også Ulaa Salim, der til efteråret er premiereaktuel med sin anden spillefilm, den ambitiøse genrefilm ’For evigt’, mødes med filminstruktør Christoffer Boe i Filmskolens biograf til en samtale om at skabe stærke, globale fortællinger, der resonerer med samtiden.

Festival for nyt filmtalent

Flere arrangementer kommer til løbende, og i juni følger også en ny talentfilmfestival trop. Med udgangspunkt i årets afgangsstuderende og en ny generation af filmtalenter, præsenterer Filmskolen et nyt festivalkoncept under navnet GENERATION. Fra 21.–25. juni vil festivalen byde på et skarpt kurateret og fokuseret festivalprogram med ambitiøse og modige film fra unge, nytænkende talenter, der indrammes af profilerede talks, debatter, fester og koncerter med unge, danske artister.

Det fulde festivalprogram offentliggøres senere i maj, hvor billetsalget også starter.

Alle Filmklub-arrangementer kan ses her.