20. nov. 2023

Genoplev PICTURE THIS_23

I sidste måned afholdte Filmskolen den hidtil største udgave af filmtech-konferencen PICTURE THIS_23, hvor ledende brancheeksperter fra hele verden undersøgte fremtidens filmiske fortællinger og hvordan ny teknologi og AI kan optimere arbejdsgange, fremme kunstnerisk kreativitet og styrke den fortsatte udvikling af filmkunsten. Et udvalg af sessioner fra årets konference ligger nu tilgængeligt online.

Den 4. oktober blev den syvende og hidtil største udgave af Nordisk Film Fondens signaturprojekt PICTURE THIS_23 afholdt på Den Danske Filmskole. Under overskriften ‘Change of Everything’ stillede årets konference skarpt på fremtidens filmiske fortællinger i en æra af AI. Her var filmskabere og Virtual Production-eksperter fra ind- og udland samt repræsentanter fra nogle af verdens største virksomheder, som Disney Imagineering og Apple, inviteret til at tale og dele egne erfaringer og indsigter med publikum.

Caleb og Shelby Ward. Foto: Malthe Ivarsson

Blandt årets talere var brancheveteranen Peter Hirshberg, der med over 30 års erfaring inden for nye medier og teknologivirksomheder, fortalte om potentialet ved at anvende AI som et redskab for instruktører, producere og manuskriptforfattere til at generere nye ideer og skubbe kreative grænser. Også Caleb og Shelby Ward, der har grundlagt verdens første AI Academy for filmskabere, Curious Refuge, delte deres råd og eget arbejde, herunder hvordan en AI-genereret Wes Anderson-inspireret Star Wars-trailer er blevet set mere end 3 millioner gange på YouTube.

Demonstration af VR-dokumentaren MURALS.
Peter Hirshberg. Foto: Malthe Ivarsson

Andre af konferencens talere og sessioner omfattede medstifter af Kaspar AI, Mads Damsbo, der gav sit bud på, hvordan AI-værktøjer kan bruges kreativt og effektivt i filmredigering; Miguel Faus, som har finansieret verdens første spillefilm ‘Calladita’ via NFT’er samt et casestudie af den dokumentariske VR-oplevelse ‘Murals’ om krigen i Ukraine, der er skabt af et hold kreative kræfter fra både Polen, Ukraine, Spanien og USA.

Alt det og meget mere ligger nu tilgængeligt online sammen med et sammendrag af højdepunkter fra årets konference.

I lighed med sidste år, var PICTURE THIS_23 kurateret og modereret af techentreprenør og mediestrateg, Sten-Kristian Saluveer (Storytek Innovation & Venture Studio, Marché du Film – Cannes NEXT).

Amy Jupiter fra Disney Imagineering. Foto: Malthe Ivarsson
Steen-Kristian Saluveer. Foto: Malthe Ivarsson