31. aug. 2023

Ny Production Design-uddannelse på Filmskolen

Det er i dag blevet offentliggjort, at Den Danske Filmskole nu står til at skulle åbne den længe efterspurgte uddannelse for Production Design med forventet optag allerede i 2024.

Dansk film er særlig kendt og anerkendt internationalt for sine stærke visuelle og kunstneriske universer. Men siden 2021 har vi herhjemme ikke haft en uddannelse for production designere, efter Det Kongelige Akademi, som tidligere husede uddannelsen, blev ramt af markante besparelser og derfor nedlagde uddannelsen i 2021.

Det er derfor en stor glæde og nyhed for branchen og fremtiden for dansk film og tv, at regeringen har besluttet at afsætte 3,3 millioner i 2024 og 2,1 millioner kroner årligt i årene 2025–2027 til oprettelsen af en ny Production Design-uddannelse på Den Danske Filmskole.

Der er lagt op til en fireårig uddannelse med optag hvert andet år, således at uddannelsen følger Filmskolens otte øvrige uddannelser.

Rektor for Den Danske Filmskole, Tine Fischer, udtaler:

”Vi er intet mindre end lykkelige over, at der nu er afsat midler i finanslovsforslaget til en Production Design-uddannelse på Filmskolen. Dansk film har de seneste år stået i en svær situation efter lukningen af Production Design-uddannelsen på Det Kongelige Akademi. Dansk film er internationalt anerkendt for at udvikle markante visuelle og kunstneriske universer og det er fuldstændig afgørende for den markante internationale position, at der fortsat uddannes production designere på højeste kunstneriske niveau. Nu skal den nye uddannelse ligge på Filmskolen og det er vi så glade for. Der skal lyde et kæmpe stort TAK herfra til de politikere, der har lyttet og ikke mindst forstået væsentligheden af at støtte én af de helt afgørende kunstneriske fagligheder i filmens tilblivelse.”

Jette Lehmann, der har været production designer på alt fra dansk films absolutte mesterværker som ’Melancholia’, over nye danske film som ’Viften’ og ’Bastarden’ til store tv-serier som ’Badehotellet’ og ’Forbrydelsen’, kalder det nye forslag for et mirakel:

”Det er intet mindre end et lille mirakel. Efter mange års lange seje kampe er der endelig lys forude. Med PD-uddannelsen placeret på Filmskolen, får production designeren mulighed for at indgå i et ligeværdigt samarbejde med filmenes andre kreative fagligheder, som instruktør, fotograf, manusforfatter mm. Det vil uden tvivl være med til at højne udtrykket på de film, vi fremover vil se fra Den Danske Filmskole og dermed niveauet på dansk film i fremtiden. At det nu også fra politisk hold anerkendes, hvor vigtigt Production Designet er for en film, er lykkeligt, da uddannelsen er afhængig af bevillinger. Men jeg er sikker på, at pengene nok skal komme mange foldigt tilbage på den lange bane i kraft af den ekstra dimension, der nu bliver tilføjet verdens i forvejen bedste filmuddannelse.”

En af dansk films internationale stjerner, May el-Toukhy, der bl.a. har instrueret ’Dronningen’ og flere afsnit af Netflix-succesen ’The Crown’ tilslutter sig opbakningen.

"Jeg er henrykt over, at Den Danske Filmskole nu kommer til at huse en uddannelse for production designere. En production designer er en essentiel del af den inderkreds, der skaber fiktionens visuelle udtryk. Det er en historiefortæller på lige fod med fx en filmfotograf. Og det, at man nu også i Danmark kan uddanne sig til production designer, vil uden tvivl gavne dansk fiktion. I bestræbelsen på at lave helstøbte værker der vækker genklang i et dansk, men også i et internationalt publikum, kan det kun være en fordel at uddannelserne er samlet ét sted - fordi skabelsen af fiktion på mange måder er en holdsport."

Det forventes, at den nye Production Design-uddannelse vil optage de første seks studerende i sommeren 2024.