27. okt. 2022

Nyt samarbejde mellem tre nordiske filmskoler skal fremme nordiske stemmer i film og tv

Den Danske Filmskole_oktober2022.jpg

Et nyt ambitiøst samarbejde mellem filmskolerne i Danmark, Sverige og Norge skal under overskriften Nord – New Nordic Voices fremme udviklingen af stærke nordiske fortællere. Første fase af samarbejdet er et udviklingsprojekt på tre år, som A.P. Møller Fonden har støttet med 1.5 millioner.

I Norden er der en lang og stærk tradition for at udvikle sammen. Internationalt anerkendte og kritikeroste film og tv-serier som ’Broen’, ’Scandinavian Star’, ’Triangle of Sadness’ og ’Verdens værste menneske’ er alle resultater af samarbejder på tværs af landene, både når det kommer til kunstnerisk udvikling, produktion og finansiering. Den tradition ønsker de tre filmskoler i København, Stockholm og Lillehammer nu at videreudvikle i et treårigt projekt, støttet af A.P. Møller Fonden og initieret af Den Danske Filmskole. Projektet ‘Nord – New Nordic Voices’ skal sætte fokus på Norden, fællesskab og fremtidens fortællinger og diskutere, udfordre og videreudvikle det nordiske fællesskab.

Rektor for Den Danske Filmskole, Tine Fischer, udtaler:

”Udviklingen inden for film og særligt tv-serier kører i højeste gear, og det er ingen hemmelighed, at markedet i stigende grad defineres af de amerikanskejede streamere. Vi har brug for at blive ved med at udvikle og fremtidssikre den nordiske samarbejdskultur for at bane vejen for relevante og nyskabende fortællinger, der kan møde og reflektere den virkelighed og verden, det nordiske publikum er en del af. Det er vores klare ambition, at de nordiske filmskoler med samarbejdet bliver dagsordensættende og skubber til, hvordan vi i fremtiden skaber fortællinger, der slår igennem internationalt, både metodisk og kunstnerisk.”

Projektet starter på Den Danske Filmskole i København i denne uge, hvor studerende fra de tre skolers manuskript-, producer- og instruktørlinje mødes med efterfølgende møder i Norge og Sverige. Hvert møde består af konkrete undervisnings- og udviklingsworkshops samt et gennemgående seminar under overskriften Nordisk Tænketank. Her vil en bred vifte af inviterede oplægsholdere fra forskellige fagfelter som litteratur, kunst, film, forskning og politik bidrage til at skærpe diskussionen og forståelsen af den nordiske kultur og samtid. Til det første møde i København vil der være oplæg fra blandt andre dokumentarinstruktør, journalist og Cavling-vinder Nagieb Khaja og forfatter Kristina Stolt.

Samarbejdet løber i første omgang over en treårig udviklingsperiode frem til efteråret 2024, men med en klar forventning om at skabe et blivende samarbejde på tværs af de tre filmskoler og på sigt med de øvrige filmskoler i Norden.

De tre filmskoler, der deltager i projektet, er Den Danske Filmskole, Den Norske Filmskolen og Institutionen för Film och Media ved Stockholms Konstnärliga Högskola. Projektet er initieret af Den Danske Filmskole.