25. apr. 2021

Oscar til gamle elever fra Den Danske Filmskole

Soundofmetaaaaal.jpg

Kæmpestort tillykke til Mikkel E.G. Nielsen, som i går fik Oscar for bedste klipning. Det er første gang nogensinde, at en dansker modtager den ærefulde pris. Mikkel er uddannet på Filmskolen, som han tilmed nævnte i sin takketale til Oscaruddelingen. Mikkels afgangsfilm i 2001 var "HR. BOE & CO'S ANXIETY", instrueret af Christoffer Boe.

Og en anden gammel Filmskoleelev, Thomas Vinterberg, fik årets Oscar for Bedste Internationale Film. Også kæmpe tillykke til ham og hans producere og hele holdet bag filmen "Druk". Holdet tæller udover Thomas selv også en hel håndfuld andre gamle Filmskoleelever, nemlig Tobias Lindholm (manus 2007), Sturla Brandt Grøvlen (foto 2011), Anne Østerud (klipper 1995) og Hans Møller (tonemester 1991).

Thomas Vinterbergs afgangsfilm fra Filmskolen i 1993, "Sidste Omgang", havde i øvrigt en af stjernerne fra "Druk" i hovedrollen, nemlig Thomas Bo Larsen.