
Ligesom sidste år, blev PICTURE THIS_25 afviklet i Dronningesalen på Den Sorte Diamant, og satte rekord som den hidtil største udgave af Nordisk Film Fondens signaturprojekt.
Under overskriften ‘’Beyond the Generative Hype" stillede årets konference skarpt på, hvordan vi efter flere år med AI hype og uhæmmede eksperimenter med AI, kigger ind i en mere realistisk og praktisk tilgang, hvor generative modeller finder deres plads i en branche, hvor AI er tættere på at naturalisere sig.

Blandt årets talere var den svenske filminstruktør Daniel Espinosa, som efter en lang karriere med mange store produktioner bag sig, har vendt sig mod virtual production, og bruger et væld af teknologiske nybrud i sine nye projekter.
Han sad i et panel med hollandske Bobby Boermans og Dennis Kleyn, samt Filmskolens egen Niels Sejer, som kunne vise, hvordan han havde skubbet kreative grænser i sit arbejde på den populære Netflix-serie 'Reservatet'.
Panelet udgjorde årets Nordic Panorama-panel, som traditionen tro blev modereret med kyndig hånd af VP og VFX producer, Mikael Windelin.


Årets første keynote blev leveret af amerikanske Paul Trillo, som konstant udfordrer vores forestillingsevner med sine eksperimentelle og konceptuelle film, som alle beror på et højt teknisk niveau.
Hans åbningstale tog udgangspunkt i spørgsmålet: Hvad sker der, når vi stopper med at kopiere den såkaldt filmiske virkelighed og i stedet bruger AI til at bygge en helt ny en af slagsen?


Årets konference bød også på et fascinerende indblik i Polens kreative og teknologiske avantgarde-miljø, da Marta Bródka, Marta Krzeptowska og Joanna præsenterede eksempler på, hvordan AI kan bruges til at forstærke og øge kvaliteten af uafhængige produktioner helt fra udviklingsfasen og frem.
Den efterfølgende diskussion lagde særligt vægt på, hvordan danske brancheaktører kan lære af polske erfaringer med at arbejde med store nationale og internationale produktioner.


Andre af konferencens talere og sessioner omfattede Martin Madsens indsigter i, hvordan AI kan udvide vores kreative udfoldelsesrum, mens Marko Post og Eugene Bondar fortalte om deres Emmy-vindende arbejde på HBO-serien 'The Penguin', og finske Katri Manninen viste eksempler på, hvordan manuskriptforfattere kan bruge generativ AI til at fortælle bedre historier.
Alle året sessioner bliver snart gjort tilgængelige online. Hold øje med Picture This' kanaler for opdateringer.
Som altid blev PICTURE THIS_25 kurateret og modereret af techentreprenør og mediestrateg, Sten-Kristian Saluveer (Storytek Innovation & Venture Studio, Marché du Film – Cannes NEXT).
Vi ønsker også at takke vores sponsorer for at have muliggjort endnu en fantastisk konference:
Nordisk Film Fonden, UBOD, Producenterettigheder Danmark, Creative Europe Media Desk, FAF og Danske Filminstruktører.


