30. maj 2022

Seks afgangselever fra Filmskolens animationsuddannelse rykker grænserne for fremtidens fiktioner

2022-06-17 Filmskolen - Animation & Games - YHA (197 of 202).jpg

Til juni dimitterer en ny generation af seks instruktører fra Den Danske Filmskoles animations- og spillinje. I deres afgangsprojekter udfordrer de genrer og formater og inviterer ind i både virkelige og kunstige universer.

Danske ‘Flugt’ har med al tydelighed vist hele verden, hvad animation kan, når det bruges i en kunstnerisk sammenhæng. Den nye generation af animationsinstruktører, der netop er ved at færdiggøre fire et halvt års uddannelse fra Den Danske Filmskole, går skridtet videre og demonstrerer på overbevisende vis bredden i animation, når også det interaktive indgår i fortællingerne.

De seks projekter byder på et dokumentarisk computerspil, en Motion Comic, et romantisk interaktivt mysterie, en animeret håndtegnet kortfilm, et selvbiografisk dragespil og en horror-oplevelse drevet af ægte kunstig intelligens.

Animationsinstruktørerne har sammen med deres hold haft frie hænder til at vælge format og udtryk. Resultatet er seks vidt forskellige afgangsprojekter, der hver især har søgt efter grænserne for fiktion og for fortællemæssige udtryksformer.

Simon Jon Andreasen, leder af animationsinstruktøruddannelsen, udtaler:

“Det er første gang siden animationsuddannelsen blev oprettet for 25 år siden, at der er så stor variation i formatvalg. Det vidner om en ny generation, der kommer til at tegne fremtidens fiktioner – ikke kun inden for klassisk animation, men som kommer til at definere helt nye fortælleformater, som film-, tv- og spilbranchen endnu ikke har set”.

De seks afgangsprojekter er:

BLIV af Lukas Damgaard. En komponist skal til sit livs største koncert, da han suges ned i sin søns tegninger. En animeret håndtegnet kortfilm for børn og deres forældre.

CAI CAI BALAO af Sissel Morell Dargis. Et dokumentarisk mobilspil, hvor man kastes ind i den brasilianske ballonkultur, der siden 90’erne har været forbudt. Her skal man sammen med virkelige baloeiros jagte gigantiske luftballoner mens politiet jagter dig.

CATHEDRAL OF SORROW af Alexander Tange. Et virtuelt terapiforløb udvikler sig til et David Lynch-agtigt mareridt styret af ægte kunstig intelligens, trænet til at udnytte menneskelig frygt. En PC-oplevelse, som er svær at slippe… ud af.

MAJESTIC af Melanie Kyhnæb: Da en lille drageunge udklækkes af sit æg, møder hun sin mor der er dødeligt såret. Et Steam PC-spil med en personlig fortælling.

MIND DIVER af Victor Selnæs Breum. Et interaktivt mysteriespil, hvor du er en Mind Diver – en efterforsker – som kan dykke ind i andre menneskers hukommelse og genskabe tabte minder.

THE ENEMY WITHIN af Nana Jørly Sørensen. En ung kvinde udsættes for et overgreb fra en soldaterkammerat. En ordløs håndtegnet Motion Comic.