2. nov. 2023

Verdenskendte production designere besøgte Filmskolen

I weekenden 28.–29. oktober lagde to af verdens mest anerkendte production designere vejen forbi Den Danske Filmskole til fagseminaret ‘Another Two Days in Copenhagen’.

Hvert år dedikerer International Production Week en uge om året til at fejre production design-faget rundt om i hele verden. Filmskolen og Danske Scenografer stod i år for det danske bidrag i form af fagseminaret ‘Another Two Days in Copenhagen’, hvor den professionelle, danske branche var samlet over en hel weekend for at dykke ned i tilgange til faget i selskab med international anerkendte production designere.

Årets hovedtalere var Maria Djurkovic (‘Billy Elliot’, ‘Tinker, Tailor, Soldier, Spy’, ‘The Imitation Game’) og James Chinlund (‘Requiem for a Dream’, ‘Avengers’, ‘Dawn of the Planet of the Apes’), der delte generøst ud af deres arbejde på store internationale filmproduktioner, deres kreative tilgange og arbejdsprocesser i samtale med mangeårig filmkritiker og -ekspert Christian Monggaard, som gav en grundlæggende og dyb forståelse for scenografiens magi og rolle på film og tv.

Fotograf: Malthe Ivarsson

Seminaret blev desuden indledt med et par ord fra production designer Knirke Madelung, der fortalte om Danske Scenografers arbejde med at få genetableret en uddannelse i Production Design, der til næste år åbner på Den Danske Filmskole, efter nedlæggelsen i 2016 fra Det Kongelige Akademi.

Fagseminaret ‘Another Two Days in Copenhagen’ blev afholdt med økonomisk støtte fra Scenografernes Rettighedsfond.

Fotograf: Malthe Ivarsson
Maria Djurkovic (UK). Fotograf: Malthe Ivarsson