Tonemester

En tonemester fra Den Danske Filmskole er uddannet til at have ansvaret for det auditive udtryk i en film, en serie eller beslægtede medier.

Tonemesterens opgave er at skabe en lydside, som med et personligt udtryk bidrager til fortællingen og dens kunstneriske vision. Filmskolen uddanner tonemestre, der kan organisere og være ansvarlige for at lede projektets lydarbejde igennem alle dets faser sammen med holdet, men med særligt fokus på instruktør-, klipper- og komponistsamarbejdet.

Som tonemesterstuderende deltager du i fællesundervisning og er med på fælles praktiske opgaver og projekter inden for fiktion, dokumentar og animation. Den fagspecifikke undervisning handler mest om lyddesign og lyddramaturgi, men du undervises også i lydteknologi, optage- og efterarbejdsmetodik samt filmmusik.

Medie- og teknologiudviklingen skaber nye berettermodeller, formater og samarbejdsformer. Det medfører at Tonemesteruddannelsen hele tiden udvikles tilsvarende med nye opgaver, kunstneriske udtryksmuligheder og ansvarsområder.

Efter endt uddannelse er du kvalificeret til at arbejde professionelt som Tonemester/Lyddesigner på fiktion, dokumentar og animation til forskellige formater og platforme.

ÖmerSami57-min.jpg
2022_0044_18.jpg

De bærende elementer i Tonemesteruddannelsen er:

Som uddannet tonemester vil du have en kompleks viden om skabelse af et lyddesign til alle gængse formater. Ligesom du også vil have kompleks viden om auditive udtryk i en filmisk fortælling.

KatrineBrocks3-min.JPG

Du vil kunne mestre metoder, redskaber og udtryksformer til at skabe et lyddesign i overensstemmelse med fortællingen og det filmiske forløbs intention i alle gængse formater. Og du vil være i stand til at påtage sig ansvaret for at iværksætte og kunne vælge blandt fagområdets kunstneriske metoder til at realisere en større medieproduktion, og analysere og reflektere over denne.

Du vil kunne lede og udvikle et tydeligt defineret personligt lyddesign og omsætte det i et filmisk forløb, at identificere og anvende sine egen faglighed som springbræt til at skabe værdi for sig selv, og udforme mål for hvordan ideerne struktureres, tydeliggøres og formidles.

Studieordningen for tonemesteruddannelsen gældende fra januar 2021.