Diversitet, bias og blinde vinkler

Styrk dine ledelseskompetencer i forhold til at arbejde med diversitet og inklusion. Du får både et intensivt undervisningsforløb og medlemskab af et faciliteret netværk og ressourcecenter.

Du får viden, nye indsigter og praktiske værktøjer til at reducere bias, øge diversitet og skabe et inkluderende arbejdsmiljø i arbejdet med filmproduktion og ledelse. På kursusdagene veksles der mellem vidensoplæg og øvelser, der giver dig indsigt i egne blinde vinkler og mønstre i forskellige arbejdsprocesser. Du præsenteres for de nyeste tendenser. Du kommer til at arbejde med praktiske greb og metoder, som er målrettet din faggruppe og de arbejdsopgaver og ledelsesansvar, dit job indebærer.

Som deltager i forløbet optages du i et fagligt netværk og fælles ressourcecenter, hvor vi mødes 2-3 gange i løbet af et år. Netværket indgår i undervisningsforløbet og rækker ud over de intensive kursusdage, hvilket sikrer, at din egen læring og viden om diversitet udvikles. Du indgår desuden som erfaringsekspert i netværket, og kan dele din viden med kolleger på tværs af filmbranchen.

Antropolog og diversitets & inklusions ekspert, Tinna C. Nielsen og Kirsten Barslund, projektleder for mangfoldighed på Filminstituttet, har udviklet forløbet og underviser på kursusdagene. De faciliterer det tilknyttede netværk og ressourcecenter og tilknytter andre relevante eksperter.
Tinna og Kirsten har siden 2017 i fællesskab uddannet støttetildelere på Filminstituttet i diversitet, bias og blinde vinkler og har med succes bidraget til viden og ændringer i arbejdsprocesser omkring støttetildeling.

Modul 1: Intensivt kursus med holdundervisning

30/1-2025

Vi indleder med et fælles måltid, introduktion til kursusdagene, netværk og resourcecenteret. Vi drøfter dilemmaer forbundet med diversitet, bias og inklusion i ledelse og filmproduktion.

Kl. 17:30- 20.00

31/1-2025

Holdundervisning med vekslen mellem viden og øvelser. Du opnår viden om grupppedynamikker og hvordan hjernen fungerer og påvirker vores vurderinger, beslutninger og ledelse. Du bliver præsentereret for nye tendenser, såsom brugen af AI i filmproduktion og hvordan bias spiller ind og kan reduceres. Du kommer til at arbejde aktivt med praktiske greb og metoder, som du kan bruge i dit arbejde. Det handler om at kunne omsætte viden til praktik.

Kl. 09:00-16:00

1/2-2025

Fokus den sidste dag er at sikre omsætning af viden og metoder til dit arbejde og ledelse. Vi forsætter med at udveksle erfaringer fra praksis. Vi kigger fremad og afdækker jeres behov og ønsker til ny viden, færdigheder og metoder, som netværket og resourcecenteret skal bidrage med. I er med til at afgøre, hvad indholdet og formen skal være. Holdet aftaler sammen de kommende netværksmøder. Der kan aftales individuel coaching-konsultation.

Kl. 09:00-13:00

Modul 2: Faciliteret netværk & fælles ressourcecenter med målrettet ekspertrådgivning og support

Efter forløbet på Filmskolen mødes holdet som et netværk til 2-3 årlige arrangementer, hvor der vil være cases, oplægsholdere, dialogspil, Virtual Reality oplevelser og udveksling af jeres erfaringer. Netværket fungerer desuden som fælles ressourcecenter for viden og metoder, deling af nyt på området og redskaber til bedre praksis med diversitet og inklusion i dansk film. Formålet er at læringen holdes aktiv og I lærer fra hinanden.

1. Netværksmøde

TBA

2. Netværksmøde

Dato aftales på kurset

Netværket:

Vi faciliterer og sikrer målrettet læring. I deler erfaringer og praksisser med hinanden. Din læring udvides. Gennem ny inspiration og sparring indbyrdes og på tværs, understøttes kursernes effekt i et længere perspektiv og når bredere ud. Din viden omsættes til kompetencer.

Netværket vil vokse i takt med at vi afholder flere hold fremadrettet og medlemmerne vil komme til at repræsentere flere forskellige faggrupper med tiden.

Det vil også være muligt, at antropolog og diversitets & inklusions ekspert Tinna C. Nielsen kommer ud på set og observerer, giver feedback og konkrete anbefalinger til handlinger.

Fælles ressourcecenter:

Et fælles rum for fortsat læring og erfaringsudveksling mellem mere og mindre erfarne kolleger på området. Adgang til konkret sparring og handlemuligheder på jeres projekter, sikrer flere indgange til at arbejde med diversitet, bias, blinde vinkler og inklusion.
Du kan opsøge rådgivning fra fag- og erfaringspersoner for specifik viden og nye redskaber.

• Du får nye indsigter i hvordan kognitive ubevidste bias og blinde vinkler påvirker dig, dit arbejde, dine medarbejdere og samarbejdspartnere
  • Du får indsigter i mindsets hos fremtidens arbejdskraft og hvordan du kan skabe attraktive og inkluderende arbejdsfællesskaber og et godt arbejdsmiljø.
  • Du øver dig i at skabe konstruktive dialoger om emner relateret til diversitet (og føle dig komfortabel)
  • Du får nøje udvalgte praktiske greb og værktøjer til at reducere bias og arbejde systematisk med diversitet og inklusion i dit arbejde på kontoret og på set.
  • Du lærer at anvende intersektionel diversitet og være inkluderende i arbejdet med at finde nye muligheder i nye udfordringer - i forhold til kreativ udvikling, innovation, holdsætning, produktion, og beslutningsprocesser.

Målgruppe?

Kurset udbydes til filmprofessionelle der arbejder specifikt med ledelse som producenter, producere og line producere.

Ansøgningsproces:

Skriv en kort motivation til kurset, og hvem du er som film/tv-professionel til vores mail: efteruddannelsen@filmskolen.dk

Husk, at kursusdeltagere, der arbejder professionelt inden for den danske filmbranche, kan ansøge Filminstituttets støttepulje til efteruddannelse og kompetenceudvikling. Støtteordningen henvender sig til personer, der arbejder eller har arbejdet professionelt inden for den danske filmbranche, samt personer som har opnået relevant uddannelse inden for filmproduktion eller filmbranchen.
Puljen støtter kursusgebyr på op til DKK 25.000.

I samarbejde med:

Mød