Serieskaber på journalistiske og filmiske tv-serier

Hvordan skaber man en journalistisk undersøgende tv-serie med et filmisk fortællesprog? Er du journalist eller filminstruktør og har du en ambition om at ramme et bredt publikum med afslørende journalistik, fortalt i et filmisk formsprog med en stærk visualitet og en tydelig dramaturgi? Eller ønsker du at skabe serier med gennemslagskraft og facilitere den store samtale i vores samfund? Så er dette kursus i tre moduler noget for dig.

Forudsætningen for at lykkes med ovenstående vision, er et tæt samarbejde mellem journalist og filminstruktør med stor gensidig respekt for hinandens fagområder. Dette kursus handler om at udvikle og styrke det samarbejde og skabe fortællinger med et højt journalistisk og filmisk niveau. Dette kursus vil give dig som deltager redskaber og inspiration til hvordan de to verdener og kompetencer kan forenes. Hvordan skaber man for eksempel stærke dokumentariske scener? Og hvordan kan OSINT bruges bedst i den undersøgende journalistik og i en filmisk fortælleform?

Kurset er et praktisk kursus, der tager dig som deltager igennem hele processen med at skabe en visuel dokumentarserie med international gennemslagskraft - fra idé og konceptuering til lancering. Kurset vil bestå af cases, der tager dig igennem tv-seriens produktionsprocesser, og der vil være sessions med undervisere fra journalistikkens og filmens verden, samt udarbejdelsen af et konkret projekt. Kurset er udviklet i samarbejde med redaktionschef på DR dokumentar Mikala Krogh og instruktør Boris Bertram, som også vil fungere som kursusledere.

Deltagere, der er journalister og dokumentarinstruktører, sættes sammen i par og løser opgaver fra gang til gang.

Der vil også være en række gæsteundervisere på kurset: Lisbeth Quass og Niels Fastrup (undersøgende journalister DR), Kasper Leick (Filmklipper), Lars Halskov (Journalist og forfatter), Torsten Høgh Rasmussen (Grafisk designer), Lars Reinholdt (Filmfotograf), Maja Jul Larsen (Manuskriptforfatter), Henriette Divert (Programdirektør og ledelseskonsulent).

5-6 oktober, 26-27 oktober og 9-10 november

Modul 1: Introduktion til genren og funktionen

5-6 oktober

• Casestudy: Skyggekrigen
  • Gæster: Niels Fastrup og Lisbeth Quass
  • Temaer: Definition af ansvar mellem instruktør og journalist, research, udvikling af historie
  • Introduktion til arbejde med egne tv-projekter

• Casestudy: Scandinavian Star
  • Gæster: Lars Halskov og Kasper Leick
  • Temaer: Undersøgende journalistik, manuskriptskrivning, klippeproces, dramaturgi
  • Arbejde med egne projekter: Præsentation/pitch af serieidé.

Forberedelse: Research og udvikling af egne projekter.

Modul 2: Vision, Visualitet & Dramaturgi

26-27 oktober

• Udvikling af visuelt koncept/moodboard
  • Gæster: Lars Reinholt og Torsten Høg Rasmussen
  • Temaer: Udvikling af fortællegreb: Grafik, animation, rekonstruktion
  • Opgave: Lav et visuelt manifest til jeres projekt

• Dramaturgi og serieformatet
  • Gæster: Maja Jul Larsen
  • Temaer: Dramaturgi, karakterudvikling, manuskriptskrivning

Opgave: Lav en dramaturgisk manus-synopsis til jeres projekt
Forberedelse: Visuelt moodboard/dramaturgisk oplæg

Modul 3: At facilitere et kreativt rum

9-10 november

• Kreativ ledelse
  • Gæster: Henriette Divert
  • Temaer: Ledelse af et kreativt team, konflikthåndtering
  • Henriette Divert er en af landets førende konsulenter indenfor ledelse og konflikthåndtering
  • Opgave: Forberedelse af præsentation af projekter

• Gæst: Erling Groth
  • Temaer: Journalistisk verificering, godkendelsesproces hos redaktører, jura, lancering
  • Præsentation af alle projekter

• Konceptuering af en filmisk dokumentarserie
  • Definitionen af rollefordelingen mellem journalist og filminstruktør
  • Indblik i den journalistiske undersøgende proces
  • Udvikling af visuelt formsprog
  • Samarbejde og tværfaglighed
  • Ledelse af et større team
  • Metoder til krise og konflikthåndtering
  • Workflow
  • Manus/Dramaturgi
  • Line by line/Jura
  • Internationalt samarbejde
  • Lancering

Hvem er kurset for?

Kurset henvender sig til journalister og dokumentarinstruktører med brancheerfaring. Du skal som deltagende journalist have erfaring med at lave store journalistiske projekter, gerne til tv og du skal som dokumentarinstruktør have lavet mindst to film/tv-produktioner. Ved at begge faggrupper deltager giver det både mulighed for en større indsigt i hinandens arbejdsfelter samt en mulighed for at lave konkrete samarbejdscases.

Ansøgningsproces

Du bedes sende en motiveret ansøgning sammen med et CV med relevant erhvervserfaring til efteruddannelsen@filmskolen.dk. Derudover skal du ansøge med et konkret projekt eller idé du kan se tv-serie potentiale i. Hvis man som ansøger allerede er i gang med et projekt, kan kurset søges sammen i par og man er derved sikret at komme til at samarbejde.

I samarbejde med

Mød