Phie Ambo og Pernille Rose Grønkjær - Center for nye globale narrativer

Vi lever i en tid, hvor der mere end nogensinde før, er brug for et sprog til at løse de store globale udfordringer. Verden har brug for nye narrativer for at kunne træde ind i den livsnødvendige omstilling, som vi står overfor. Den konventionelle måde at beskrive kriser gennem drama og med frygten som drivkraft har en umiddelbar følelsesmæssig effekt, men den skaber ikke reel forandring.

Periode: 1. marts 2023 – september 2025

Med dette KUV-projekt vil dokumentaristerne Phie Ambo og Pernille Rose Grønkjær tage de første skridt imod oprettelsen af Center for nye globale narrativer på Den Danske Filmskole. Phie Ambo og Pernille Rose Grønkjær har efterhånden i et årti arbejdet med klimakrisen, videnskabens rolle i samfundet, samt menneskets relation til naturen og dets omgivelser i det hele taget, og med centeret vil de undersøge og diskutere sammenhængen mellem fortælling og adfærdsændring med udgangspunkt i at se på fortællinger om klima-og biodiversitetskrise, som en hidtil uudnyttet generator for omstilling og med fokus på, at film og spil som fortællende kunstarter kan spille en central rolle ved at give os et sprog, starte samtaler og appellere til både refleksion og handling, og gøre os alle til en del af løsningen i stedet for en del af problemet.

Projektet undersøger også bæredygtige produktionsformer, og i den forbindelse er der etableret en handlingstank med repræsentanter fra fiktionsfilm, dokumentarfilm, spil og animation. I handlingstanken skal der samles og deles erfaringer og viden, og gennem konkrete projekter skal det kortlægges, hvordan grøn produktion tager sig ud i praksis med en ambition om at indsamle viden, der kan danne grundlag for et ’Green production’ label, der skal fungere som en grøn rettesnor og samtidig drive diskussionen om grøn produktion inden for film- og spilbranchen i det hele taget.

Fotocredit: Torsten Høgh Rasmussen

Phie Ambo

Phie Ambo er uddannet dokumentarinstruktør fra Den Danske Filmskole i 2003. Hun er kendt for sine spillefilm-længde dokumentarfilm, der holder sig tro mod den poetiske, personlige og filmiske tradition. I de seneste ti år har Ambo primært beskæftiget sig med klima- og biodiversitetskrisen.
Udover at være instruktør er Phie lærer, forsker og initiativtager til Center for nye globale narrativer på Filmskolen.

Pernille Rose Grønkjær

Pernille Rose Grønkjær er uddannet på Den Danske Filmskole. Hun er medlem af The Oscar Academy – The Academy of Motion Picture Arts and Sciences – og er en prisvindende filminstruktør og executive producer. Hun var med til at starte Danish Documentary Production. Hendes film The Monastery – Mr. Vig and the Nun (2006) vandt Joris Ivens Award - IDFA, The Cinema Eye Award og 11 andre priser verden over. Hun har instrueret 'Love Addict' (2011), den prisvindende 'Genetic Me' (2014) og 'Comedian Mind' (2017). Filmen fik 10 x 5 stjernes anmeldelser i de danske aviser. I begyndelsen af 2019 havde hun premiere på ‘Hunting for Hedonia’, som også var åbningsfilm på CPH:DOX Science program 2019, og samarbejdede med den Oscar-vindende skuespiller Tilda Swinton, omkring fortællerstemmen på filmen. 'SOLUTIONS' havde premiere i 2021 på CPH:DOX som åbningsfilm på CPH:DOX Science.

Phie Ambo
Pernille Rose Grønkjær