Simon Jon Andreasen – Adapting Worlds

Skærmbillede 2022-10-12 kl. 18.09.27.png

I Adapting Worlds undersøger leder af animationsuddannelsen, Simon Jon Andreasen sammen med studerende, kunstnere og forskere, hvordan man kan 'trække' universet ud af et eksisterende værk og gennem world building og devising/improvisation kan udvide et eksisterende univers, således det kan bruges på transmedialt – på tværs af bøger, teater, film, spil og andre nye medier.

Periode: 1. oktober 2021–1. september 2023

Adaptationer er normalt noget vi forstår som en fortælling, der flyttes fra et medie til et andet. Typisk fra bog til film. Men som med meget andet, overhaler den digitale virkelighed vores opfattelse, og med den digitale eksplosion indenfor medier bliver tekster og fiktioner adapteret til ikke-fortællende medier og på nye måder, vi ikke havde forestillet os, f.eks. i spil og streamede serier.

De globale medieaktører har fart på og der har aldrig været lavet så mange tv-serie adaptationer som nu. Også for medieforskerne er det spændende og gyldne tider. Der er rigtig meget nyt at forske i. Men for os kunstnere mangler der metoder og modeller som vi kan bruge i vores praksis. For hvordan skal man adaptere et eksisterende værk, hvis målet ikke er at lave en adaptation til en enkelt udgivelse men i stedet til mange medier, til oplevelser uden fortællinger og måske endda til formater, som vi endnu ikke kender? Her peger en del forskere på universtænkning og transmediel storytelling som løsninger og som Linda Hutcheon, dronningen af adaptationsteori, skriver i forordet af den nyeste udgave af 'a Theory of Adaptation':

'Thematic and narrative persistence is not the name of the new adaptation game; world building is.”“Thematic and narrative persistence is not the name of the new adaptation game; world building is.'

Researcher

Simon Jon Andreasen er lærer og leder af Filmskolens instruktøruddannelse for animation og interaktive medier og akademileder for DADIU (dansk akademi for interaktiv digital underholdning). Han har arbejdet som instruktør af både spil, fiktion og dokumentarfilm, har været kreativ direktør i spilfirmaet Deadline Games samt arbejdet med digitalisering i forlagsbranchen.

Simons store passion er udvikling af universer. Og sideløbende med arbejdet på Filmskolen har Simon kontinuerlig udforsket og eksperimenteret med, hvordan man udvikler universer i sit kunstneriske udviklingsarbejde og sammen med Filmskolens studerende og studerende fra andre kunstskoler og uddannelser herhjemme og i udlandet.

I sit tredje KUV-projekt undersøger Simon sammen med studerende, kunstnere og forskere, hvordan man kan “trække” universet ud af et eksisterende værk og gennem world building og devising/improvisation kan udvide et eksisterende univers, så det kan bruges på tværs af mange medier (bøger, teater, film, spil og andre nye medier).

KUV-projekt #1: Storyworlds 2.0 (afsluttet)

Projektet undersøger, hvordan realtidsteknologi kan bruges til at konstruere fiktive universer til film og spil. Historisk sættes projektet ind i en kontekst af universskabere som forfatteren J.R.R. Tolkien og production designeren Alex McDowel, samt forskere som Jesper Juul, Henry Jenkins og Marrie Laure Ryan. Projektet har ambitioner om at skabe transmedielle unvierser ved at benytte sig af storyworlds.

Læs mere her om Storyworlds.

KUV-projekt #2: Devising worlds (afsluttet)

I den akademiske verden er universer typisk blevet behandlet som en del af popkulturen. I den kommercielle industri er universudvikling lig med franchise tænkning. Og i den kunstneriske verden behandles universets skabelse anekdotisk i modsætning til fortællekunsten, hvor der siden Aristoteles har været modeller for fortællestrukturer.

I Devising Worlds-projektet undersøger Simon, studerende og en række kunstnere en universmodel, der opstod under det tidligere kunstneriske forskningsprojekt Storyworlds 2.0. Modellen illustrerer en måde, hvorpå kunstnere på tværs af kunstformer og discipliner i fællesskab kan konceptualisere universer, skabe kunstnerisk indhold til universerne og foreslå ideer til lineære, interaktive og transmediale oplevelser.