29. jan. 2024

Efteruddannelsen er klar med nyt forårsprogram

Den Danske Filmskole er klar med et nyt efteruddannelsesprogram, som foråret igennem byder på nyudviklede forløb såvel som populære gengangere, der går i dybden med højaktuelle brancheudfordringer og åbner for inspiration og nye perspektiver i selskab med kunstnerisk ledende profiler fra både ind- og udland.

I de seneste to år har Filmskolens Efteruddannelse gennemgået en markant udvikling med et løbende udvalg af specialiserede kurser, der reflekterer store kunstneriske agendaer og branchens efterspørgsel i et komplekst, globalt film- og mediemarked. Sidste år blev det til hele 38 af slagsen, og i år fortsætter vi med et stort fokus på serielle dokumentariske fortællinger, filmkunstnerisk udvikling og innovation, ledelse af computerspil og endeligt kommer vi ikke udenom den allestedsnærværende kunstige intelligens i kreative processer.

Vi giver et nedslag over kommende kurser og arrangementer på Efteruddannelsen. Det fulde katalog finder du her

Hva’ så nu dansk film?

Sammen med Danske Filminstruktører lægger vi ud med at tage temperaturen på fremtiden for dansk film og den internationale arthouse-film, når vi henover en hel dag under titlen ‘Hva’ så nu dansk film?’ undersøger, hvordan vi driver nytænkning, innovation og kreativ udvikling efter svære år i en branche, der fortsat bliver mere kompleks med betydelige globale, kommercielle aktører, ændrede finansieringsmodeller og øget digitalisering. Dagen byder på en keynote af den internationale filmproducent og tidligere Film Executive for Amazon Studios, Ted Hope, samt oplæg og paneldiskussioner med danske filmskabere.

Senere på foråret får Filmskolen besøg af endnu flere anerkendte, internationale profiler. Den 25. og 26. maj giver lyddesign-ikonet Randy Thom et sjældent indblik i sin 40 år lange karriere og soniske mesterværker som blandt andet tæller ‘Apocalypse Now’, ‘Wild at Heart’, ‘Forrest Gump’, ‘The Revenant’ og ‘The Incredibles’ i en masterclass modereret af den erfarne lyddesigner Peter Albrechtsen. Og i juni, mere præcist den 22. og 23. (sæt allerede nu kryds i kalenderen) inviterer vi til symposium om Truth & Film, hvor blandt andre tidligere direktør for Sundance filmfestival Tabitha Jackson, dokumentarfilminstruktør Kirsten Johnson og instruktør og videokunstner Jury Ancarani dykker ned i hybrid-genren og udforsker begreber som ‘filmisk sandhed’.

Serielle dokumentariske fortællinger med DR og Third Ear

Virkeligheden og filmen fletter også fingre i et nyt ambitiøst modulforløb for journalister og filminstruktører, udviklet og tilrettelagt i samarbejde med redaktionschef for DR Dokumentar Mikala Krogh og dokumentarinstruktør Boris Bertram. Henover tre moduler vil underviserne komme omkring ledelse af større serielle dokumentarserier, hvor graverjournalister og dokumentarister samarbejder omkring et fælles visuelt og indholdsmæssigt udtryk.

Under samme tema findes også en populær genganger. Sammen med duoen bag Third Ear gentager vi det intensive kursusforløb ‘Narrative dokumentariske podcast’, der sidste år tiltrak langt flere ansøgere end der var pladser.

Ledelse og kreativ udvikling af computerspil

Spilindustrien herhjemme udfordres – ligesom film og tv – af hård global konkurrence, der stiller øgede krav til stærke ledelseskompetencer, som både kan sætte strategisk retning, understøtte bæredygtige arbejdsmiljøer samt tiltrække og fastholde nyt talent. I efteråret har Lau Korsgaard, Lead Game Designer hos Massive Entertainment og en af landets førende spileksperter, arbejdet på et skræddersyet ledelsesforløb målrettet lokale spilaktører. Modulforløbet er nu klar og slutter sig til Filmskolens øvrige udbud af kurser med fokus på ledelse af kunstneriske produktioner, der også tæller diplomuddannelsen i film- og scenekunstnerisk ledelse.

Computerspil er desuden fokus i to øvrige, kortere kurser; Historier og manuskripter til computerspil samt Skuespilinstruktion på spil, der ligeledes findes i forårets program.

Kunstig intelligens i filmproduktion

Det er efterhånden ingen nyhed, at kunstig intelligens har gjort sit indtog i filmbranchen, såvel som i alle andre dele af samfundet, og inden for få år forventes teknologien at være bredt tilgængelig og anvendt inden for filmproduktion. Det bliver derfor en afgørende kompetence at mestre brugen af AI-værktøjer for at kunne udvikle og konkurrere på internationale markeder i fremtiden, og flere af forårets kurser fokuserer derfor specifikt på anvendelsen af ny teknologi som AI i kreative udviklingsprocesser.

Caleb og Shelby Ward, der var blandt hovedtalerne på filmtech-konferencen PICTURE THIS_23, vender tilbage til Filmskolen for at præsentere en 2-dages liveversion af deres populære onlinekursus, hvor de giver en detaljeret gennemgang af de værktøjer og teknikker, kreative kræfter allerede i dag har til rådighed inden for filmproduktion.

Filminstruktør Jeppe Lange, som blandt andet har skabt kortfilmen ‘Abyss’ fra 2021 i samarbejde med en AI, går endnu mere nørdet til værks og giver et hands-on kursus i et af de mest kreative visuelle AI-værktøjer, nemlig Stable Diffusion. Også medstifterne af ‘Write with Laika’, Charlene Putney og Martin Pichlmair, lægger vejen forbi til en kreativ workshop, der guider manuskriptforfattere i anvendelsen af diverse AI-hjælpemidler under deres arbejdsproces.

Flere kurser og arrangementer kommer løbende til.

Yderligere info, kontakt

Ene Rasmussen.jpeg
Ene Katrine RasmussenBranche- og efteruddannelseschef20 47 02 90ekr@filmskolen.dk