24. aug. 2023

Nyt efterårsprogram med efteruddannelseskurser for den professionelle film- og tv-branche

Filmskolen er klar med et ambitiøst katalog over 20 kurser, workshops og arrangementer, målrettet den danske film- og tv-branches behov og udfordringer i et globalt og konstant ændret film- og mediemarked. Ledelse, kunstig intelligens og kunstnerisk udvikling er blandt overskrifterne.

I det seneste år har Den Danske Filmskole med Ene Katrine Rasmussen som branche- og efteruddannelseschef arbejdet på at genetablere og udvikle en efteruddannelse for professionelle inden for film og tv. Med udgangspunkt i konklusionerne fra en omfattende brancheundersøgelse og løbende kvalitative interviews med ledende brancheaktører, er Filmskolen nu klar med et efterårskatalog af kurser og arrangementer, der adresserer reelle behov og udfordringer i film-, tv- og spilbranchen.

Filmbranchen herhjemme har i stigende grad efterspurgt et kompetenceløft til at lede kunstneriske produktioner i en tid, hvor etik, bæredygtighed og arbejdsmiljø er på dagsordenen. Allerede sidste sommer kunne Den Danske Filmskole derfor i samarbejde med Scenekunstskolen lancere en diplomuddannelse i film- og scenekunstnerisk ledelse, der efter et succesfuldt første år følges op af endnu et forløb til foråret. Til efteråret kommer ligeledes et intensivt kursus for nye lineproducere, der ønsker at opkvalificere og styrke deres ledelseskompetencer, udbudt i samarbejde med Producentforeningen og Filmstationen.

”Filmskolens Efteruddannelse skal være en kreativ hub, der samler branchen og bidrager med ny viden om tidens vigtigste kunstneriske og ledelsesmæssige tendenser som grøn omstilling, ny teknologi og diversitet. Men det skal selvsagt også være et sted, der giver branchen et reelt kompetenceløft til at agere og lede i et internationalt og komplekst film- og mediemarked. Derfor har vi allieret os med anerkendte brancheaktører og andre ledende uddannelsesinstitutioner fra både ind- og udland i tilrettelæggelsen af flere af vores kurser og modulforløb for at styrke både kvalitet og relevans."

Store internationale partnere, der er blevet tilknyttet Filmskolens Efteruddannelse tæller blandt andet det tyske anerkendte Erich Pommer Institut, Europas førende brancheplatform for tv-serier Series Mania Institute og Sten-Kristian Saluveer, chef for Cannes-festivalens innovations- og teknologiplatform, NEXT.

Nye, store kunstneriske tendenser

Foruden et spor centreret om ledelse og arbejdsmiljø, reflekterer udbuddet af efter- og videreuddannelseskurser også andre store kunstneriske og samfundsmæssige agendaer som kunstig intelligens, diversitet og grøn omstilling.

Brugen af AI og ny teknologi har for alvor vundet frem, ikke kun i store blockbuster-produktioner, men også i uafhængige film og tv-serieproduktioner herhjemme. Det dykker Filmskolen ned i på den store endagskonference PICTURE THIS_, der stiller skarpt på Virtual Production og AI i selskab med store internationale navne. Filmteknolog Mads Damsbo går også i dybden med kunstig intelligens og de kreative muligheder, de nye værktøjer giver i filmproduktioner i et hands on-kursus, ligesom grundlægger af danske Amunet Studios, Aishah Hussain, vil undervise i, hvordan man bruger en game-engine som Unreal i planlægningsfasen.

Helt uundgåelig er selvfølgelig også samtalen om diversitet, inklusion og adgang. I november inviterede Filmskolen til brancheseminar om repræsentation i dansk film, hvilket nu følges op af et to-dages kursus, hvor Rico Johnson-Sinclair fra organisationen ARTEF (Anti Racist Task Force in European Film) vil undervise i bevidstgørelsen af egne og andres bias og give konkrete værktøjer til at fremme inklusion i filmproduktioner.

Sammen med Det Danske Filminstitut og de øvrige nordiske filminstitutter arbejder Filmskolen desuden på udviklingen og etableringen af en blivende uddannelse i bæredygtig filmproduktion. Det første kursus afholdes i efteråret og vinteren 2023 med ambitionen om at kunne tilbyde en permanent uddannelse af Sustainability Managers fra hele Norden i løbet af 2024.

Serielle formater og fremtidens fortællinger

At Filmskolens Efteruddannelse afspejler den udvikling, branchen undergår både metodisk og kunstnerisk, kommer også til udtryk i et nyt, stort fokus på serielle formater. Blandt andet byder efterårskataloget på en grundig overflyvning af internationale serietendenser i selskab med filmanmelder og vært Ann Lind Andersen samt på længerevarende kompetencegivende kurser for forfattere og serieskabere, der vil blive undervist af anerkendte manuskriptforfattere som Iben Albinus (’Sygeplejeskolen’, ’Den som dræber’), Nikolaj Scherfig (’Broen’, ’Scandinavian Star’), Mette Heeno (’Carmen Curlers’, ’Bedre skilt end aldrig’) og Christian Torpe (’Rita’, ’Fred til lands’).

Filmskolen arbejder målrettet på at bevare sin position som en af verdens bedste filmuddannelser for både nye talenter og professionelle. Derfor udvikler Filmskolen kontinuerligt ny viden og nye kompetencer i tæt samarbejde med skolens undervisere og den øvrige branche, der kan omsættes til relevante, inspirerende og lærerige efteruddannelsesforløb af kortere og længere varighed. Senest har Filmskolen afholdt en pilotworkshop for instruktører med henblik på at teste forskellige udviklingsmetoder i spillefilmprojekter. Workshoppen, der er en del af projektet ’Fremtidens fortællinger’ støttet af Nordisk Film Fonden, skal udmunde i konkrete videreuddannelseskurser i kunstnerisk udvikling, brug af data og publikumsanalyse, som vil blive udbudt i foråret 2024.

Se alle efteruddannelsens aktiviteter.

Nye kurser og arrangementer kommer løbende til.

Fotocredit: 'Carmen Curlers', Tine Harder

Yderligere info, kontakt

Ene Rasmussen.jpeg
Ene Katrine RasmussenBranche- og efteruddannelseschef20 47 02 90ekr@filmskolen.dk